Programma
12. Financiën en belastingen
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Evaluatie bestuurlijk proces p&c-cyclus | 2017 | 13-mrt-17 | N.v.t. |
1e tussentijdse rapportage | 2017 | 15-jun-17 | N.v.t. |
Jaarrekening | 2016 | 10-jul-17 | N.v.t. |
Kadernota | 2017-2021 | 10-jul-17 | N.v.t. |
Actualisatie begroting (extra) | 2017 | 25-sep-17 | N.v.t. |
2e tussentijdse rapportage | 2017 | 6-nov-17 | N.v.t. |
Meerjarenprogrammabegroting | 2018-2021 | 6-nov-17 | N.v.t. |
Nota Reserves en voorzieningen | 2018 e.v. | 18-dec-17 | N.v.t. |
Financiële verordening | 2017 e.v. | 18-dec-17 | N.v.t. |
Belastingverordeningen | 2018 e.v. | 18-dec-17 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
12. Financiën en belastingen
1. Inzetten voor de doelstelling om een gezond en gedegen financieel beleid te voeren waarin totale belastingdruk voor burger wordt beperkt
Een gezond en gedegen financieel beleid vraagt om het maken van keuzes. De onzekerheid die gepaard gaat met de transities heeft er voor gezorgd dat we ook in 2017 terughoudend zijn omgegaan met de beschikbare middelen. De totale belastingdruk is slechts marginaal gestegen ten opzichte van 2016.
12. Financiën en belastingen
2. Streven naar een begroting die de komende jaren blijvend dekkend blijft
Wij hanteren als uitgangspunt dat de begroting reëel en structureel sluitend moet zijn in iedere jaarschijf. In de documenten van de planning- en controlcyclus vermelden wij telkens welke baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel.
12. Financiën en belastingen
3. Focussen op de balans tussen bezuinigingen enerzijds, het op niveau blijven houden van alle raadsprogramma’s en een blijvend dekkende begroting anderzijds. Het verhogen van de OZB kan niet meer worden uitgesloten
Het activiteitenplan is een vast onderdeel in de kadernota en begroting. Aan de hand hiervan hebben wij - ook in 2017 - het nieuwe beleid zorgvuldig afgewogen. Het bestaande beleid is in de afgelopen raadsperiode zoveel mogelijk op het huidige niveau gehouden zonder dat dit op gespannen voet is komen te staan met het beschikbare geld.
12. Financiën en belastingen
4. De samenwerking met Dienst Dommelvallei verder harmoniseren en verbeterstappen ondernemen om dynamischer te begroten
De harmonisatie van de planning- en controlcyclus heeft in de afgelopen raadsperiode geleid tot een verdere verbetering van de documenten.
In 2017 is één geharmoniseerd invorderingsproces geïmplementeerd. Voor de harmonisatie van het invorderings- en kwijtscheldingenbeleid zijn de leidraad Invordering en de verordening Kwijtscheldingen vastgesteld.
12. Financiën en belastingen
5. Een goed op orde zijnde financieel huishouden
Dit punt splitsen wij op in vijf onderdelen:
1. Planning & control-cyclus
Aan de hand van de planning- en controlcyclus geven wij jaarlijks inzicht in de geplande werkzaamheden met het daaraan gekoppelde geld (kadernota en begroting), wat de voortgang is (tussentijdse rapportages) en wat er daadwerkelijk is gerealiseerd (jaarrekening).
In 2016 heeft de raad een aantal verbetervoorstellen doorgevoerd over de aanpak en planning van de kadernota, begroting en tussentijdse rapportages. De resultaten ervan zijn in 2017 geëvalueerd.
2. Ontwikkeling algemene uitkering
Het grootste deel van de inkomsten van de gemeente wordt ontvangen via de algemene uitkering. De ontwikkelingen hiervan hebben wij continu gevolgd. De effecten uit de meicirculaire rapporteerden wij in de kadernota en de effecten uit de septembercirculaire in de 2e tussentijdse rapportage (lopend boekjaar) en begroting (de vier boekjaren hier op volgend).
3. Belastingheffing
De gemeente heft diverse belastingen: onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing en diverse leges. Uitgangspunten hierbij zijn:
- De onroerendezaakbelasting wordt geïndexeerd met het percentage van de gewogen kostenontwikkeling;
- De heffingen en leges zijn (maximaal) 100% kostendekkend.
In 2017 hebben we digitale berichten en documenten verstuurd aan de burgers die zich daarvoor hebben aangemeld bij Mijnoverheid. Burgers die zich niet aangemeld hebben ontvangen hun documenten nog via de post.
4. Ontwikkelingen BBV
Door de commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) zijn vernieuwingen in de regelgeving vastgesteld. De vernieuwingen gelden vanaf 2017. De raad is hierover geïnformeerd via de kadernota 2016-2020 en de meerjarenprogrammabegroting 2017-2020. Ook de nota Reserves en voorzieningen en de financiële verordening zijn hier in 2017 op geactualiseerd.
5. Nadere ontwikkelingen op financieel gebied
Met ingang van 1 januari 2016 geldt de Vennootschapsbelasting voor gemeenten. De voorlopige aanslagen voor boekjaar 2016 en 2017 zijn opgelegd door de belastingdienst en zijn verantwoord in deze jaarstukken.
In maart 2017 is de aanbestedingsfase van het financieel systeem afgerond. De implementatie loopt nog door in 2018.
12. Financiën en belastingen
6. Nieuw beleid wordt geformuleerd bij de kadernota. In de daaropvolgende begroting is dit beleid verwerkt.
Sinds 2015 hebben wij de kadernota weer opgenomen in de planning- en controlcyclus. Bij de evaluatie in 2017 bleek dat de kadernota een goede basis vormt voor de begroting, maar dat er wel meer aandacht moet zijn voor de beschrijving van belangrijke beleidsvoornemens. Ook is in 2017 afgesproken dat de kadernota zich vanaf 2018 alleen nog maar richt op het toekomstige beleid. Voorstellen die hun oorsprong vinden in het lopende boekjaar worden aan de raad voorgelegd via een aparte rapportage en maken dus geen onderdeel meer uit van de kadernota.
12. Financiën en belastingen
7. De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is.
Zie: punt 2.
12. Financiën en belastingen
8. De basis voor gemeentelijke tarieven is transparant.
Zie: punt 5 sub 3 Belastingheffing.
12. Financiën en belastingen
9. De bijdragen aan verbonden partijen moeten controleerbaar zijn.
In de kadernota staat de verkregen informatie van verbonden partijen uit de begrotingen van diverse gemeenschappelijke regelingen. Daarnaast hebben wij in 2017 twee keer inzicht gegeven in de bijdragen van alle verbonden partijen: zowel bij de begroting als bij de jaarrekening in de programmabeschrijvingen en de paragraaf Verbonden Partijen.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleids-voornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams. Conform de planning heeft er in 2016 een evaluatie van de resultaten van de samenwerking plaatsgevonden. De situatie rondom de bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen c.a. heeft aanleiding gegeven om vervolgstappen in het proces te temporiseren. In juli 2017 heeft het college van Gedeputeerde Staten van Noord Brabant aangegeven de regie over de bestuurlijke zelfstandigheid van Nuenen over te nemen. Voor het college van GS bestaan er twee opties bestaan. De ene is een samengaan van Nuenen met Son en Breugel, de tweede een samengaan van Nuenen met de gemeente Eindhoven. Doordat de gemeente Son en Breugel aangegeven heeft vooralsnog zelfstandig te willen blijven, lijkt de keuze beperkt te worden.
De keuze heeft gevolgen voor de positie van de Dienst Dommelvallei. De verschillende scenario's voor de toekomst van de Dienst moeten nog in beeld worden gebracht.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit van het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen voordelen van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester B. Link en de wethouders M. Verdouw en G. Jeucken.
Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat, incl. de voorzitter, uit een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester B. Link en gemeentesecretaris N. Scheltens.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening).
Daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
5.276.990
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
43.672
BIjdrage cf 1e begrotingswijziging DD
-759
Bijdrage cf 2e Berap DD
-9.415
Bijdrage exploitatie I&A
31.558
Teruggave op basis van jaarrekening 2017
-62.124
Totaal
5.257.779
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 57.549 | 54.836 | 55.008 | 172 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 11.419 | 12.146 | 19.754 | -7.607 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 675 | 723 | 505 | -218 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 6 | 2.566 | 2.366 | 200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -669 | 1.843 | 1.861 | 418 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 46.799 | 40.847 | 33.394 | -7.453 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.