Programma
10. Bereikbaarheid en verkeer
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Harmonisatievoorstel openbare verlichting Mierlo | N.v.t. | 13-sep-10 | N.v.t. |
Fietspadenplan | N.v.t. | 13-sep-10 | N.v.t. |
Kadervoorstel Parkeren | N.v.t. | 25-jun-12 | N.v.t. |
Bereikbaarheidsakkoord Brainport Duurzaam Slim Verbonden | 2017-2030 | 31-okt-16 | N.v.t. |
Aanvullend lokaal openbaar vervoer | N.v.t. | 3-jun-13 | 21-mrt-16 |
Herijking gemeentelijk beleid Duurzaam Veilig | N.v.t. | 3-jun-13 | N.v.t. |
Beheerplan wegen | 2014-2017 | 16-dec-13 | medio 2018 |
Doelen & prestaties
10. Bereikbaarheid en verkeer
1. Onderzoeken mogelijkheden achteraf betalen parkeren centrum Geldrop
De parkeerapparatuur is vervangen. Parallel aan de vervanging is per 1 april 2016 het belparkeren geïntroduceerd. Dit is een vorm van achteraf parkeren.
10. Bereikbaarheid en verkeer
2. Vervanging van parkeerapparatuur
De opdracht voor vervanging is in 2015 uitgezet en uitgevoerd. Op verzoek van centrumbezoekers en ondernemers is het uurtarief van € 0,71 teruggebracht naar € 0,70 zodat bij een gewenste parkeerduur van 2 uur niet € 0,80 maar € 0,70 moet worden afgerekend. Daarnaast is op verzoek van ondernemers het langparkeren op het Bogardeind en Langstraat terug gedrongen door een maximale parkeerduur van één uur in te voeren. Deze wijzigingen zijn per 1 januari 2017 ingevoerd.
10. Bereikbaarheid en verkeer
3. Parkeeronderzoek uitvoeren en opstellen ontheffingsbeleid om te komen tot blauwe zone Mierlo-centrum
Uit overleg met ondernemers is gebleken dat zij de noodzaak betwijfelen. Uitvoering van het raadsbesluit volgt op de herinrichting van centrum Mierlo. Pas daarna is goed te bepalen wat de precieze behoefte is en hoe uitwerking van de blauwe zone plaats dient te vinden. Dit zal worden opgestart na afronding herinrichting centrum (2e helft 2018).
10. Bereikbaarheid en verkeer
4. Voornemen verruiming parkeercapaciteit bij herinrichtingen onderzoeken
Bij de herinrichting van Centrumplan Mierlo wordt ingezet op toevoeging van 122 parkeerplaatsen. Uitvoering is gestart eind 2015 en zal naar verwachting medio 2018 worden afgerond.
Het streven naar herinrichting als verblijfsgebied van centrum Geldrop is niet ten koste gegaan van parkeerplaatsen in de Langstraat. In de deelfase Bogardeind - Korte Kerkstraat is een kleine uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen gerealiseerd (wegvak Bogardeind).
Als gevolg van de herontwikkeling van de locatie De Bron te Geldrop is bij de voorgenomen reconstructie van de Willem Barentszweg voorzien in een kleine uitbreiding van de parkeergelegenheid.
10. Bereikbaarheid en verkeer
5. Herinrichtingen en verkeerskundige plannen in lijn met het beleid Duurzaam Veilig uitvoeren
- Bij realisatie van iedere fase in Luchen wordt gewerkt binnen de kaders van Duurzaam Veilig;
- Herinrichting centrum Geldrop (deelplan Bogardeind - Korte Kerkstraat);
- Herinrichting centrum Mierlo (deelplan Dorpsstraat);
- Herinrichting Willem Barentszweg.
10. Bereikbaarheid en verkeer
6. Inzetten op het zoeken van nieuwe oplossingen die de doorstroming van verkeer in gemeente verbeteren
- Blijvende inzet op de aanleg van hoogwaardig openbaar vervoer tussen Eindhoven en Geldrop. In dat kader werd eerder de busbaan op de Gijzenrooiseweg verlengd. De voorbereidingen op de verlenging van de busbaan Laan der vier Heemskinderen zijn opgestart. Voor dit onderdeel is door de provincie reeds een subsidiebeschikking afgegeven.
- In 2016 is door alle gemeenteraden in de regio de intentieovereenkomst 'Brainport Duurzaam Slim Verbonden' bekrachtigd. Dit is feitelijk de regionale Bereikbaarheidsagenda voor de periode 2017-2030 waarin het regionale verkeers- en vervoersbeleid is uiteengezet voor alle voormalige SRE-gemeenten, aangevuld met Meierijstad. Dit betreft een samenhangend pakket van maatregelen dat er toe moeten leiden dat de stedelijke bereikbaarheid gegarandeerd blijft naar de toekomst. Er is gekozen voor een nieuwe benadering van het mobiliteitsvraagstuk. De nadruk ligt meer op co-modaliteit, smart mobility en een schaalsprong voor de fiets. Naast de nieuwe ketenbenadering wordt het vigerend beleid ten aanzien van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en verbreding van de A67 ongewijzigd voortgezet. In de Bereikbaarheidsagenda wordt bovendien een belangrijkere rol toebedeeld aan de A67 en N270 voor het regionale verkeer. Met het opwaarderen van deze oost-westverbindingen zullen de kernen Geldrop en Mierlo naar verwachting minder doorgaand verkeer te verwerken krijgen. Voor wat betreft de A67 loopt momenteel de formele MIRT-verkenning waarin een eerste selectie zal plaatsvinden tussen de verschillende verbredingsvarianten. De N270 maakt deel uit van de regionale Bundelroutes waarvoor eveneens een studie loopt welke moet leiden tot slimme oplossingen waarbij de doorstroming van het verkeer, alsmede de leefbaarheid langs deze routes, centraal staat.
- In 2017 werd bovendien door alle deelnemende gemeenten een intentieovereenkomst 'Cofinanciering Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost-Brabant' gesloten met betrekking tot de financiering van de daarin opgenomen projecten. Het Bereikbaarheidsakkoord is onderdeel van de Bereikbaarheidsagenda. Het akkoord heeft enkel betrekking op de 10 deelnemende gemeenten aan de oostzijde van het stedelijk gebied, waaronder Geldrop-Mierlo. Alleen deze gemeenten kunnen een beroep doen op een cofinanciering vanuit de € 55,75 mln. die door de provincie is gereserveerd voor de projecten uit de regionale Bereikbaarheidsagenda. Naar verwachting zal in het najaar van 2018 een voorstel tot een samenwerkingswerkings-overeenkomst (met financiële verplichtingen) aan de raad kunnen worden voorgelegd.
- In november 2015 is het Bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland aan de Minister aangeboden waarin onder meer wordt ingezet op een toekomstige verbreding van de A67 naar 2 x 3 rijstroken tussen knooppunt Leenderheide en Asten. Hierop is inmiddels de formele Startbeslissing opgesteld als onderdeel van de MIRT-Verkenning A67. Hierin is beschreven waar de MIRT-Verkenning aan dient te voldoen en welke uitbreidingsvarianten onderzocht moeten worden. Feitelijk staan thans nog alle verbredingsvarianten open (2 x 3, 2 x 4, parallelbanen, etc.). In 2017 is de feitelijke MIRT-Verkenning van start gegaan. Medio 2018 worden de 1e resultaten daarvan verwacht.
10. Bereikbaarheid en verkeer
7. Acties volgen die Prorail en Rijkswaterstaat uitvoeren om geluidsoverlast tegen te gaan
ProRail
In het kader van het MeerJarenProgramma Geluidsanering (MPJG-spoor) heeft ProRail een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidbelasting als gevolg van het spoor, waaronder het traject Eindhoven-Weert. Uit onderzoek blijkt dat, om aan de wettelijke geluidnormen te voldoen, op diverse locaties binnen onze gemeente geluidbeperkende maatregelen aan het spoor moeten worden getroffen. Het betreft het plaatsen van raildempers, maar er zijn ook schermen voorzien. De bewoners op de locaties waar schermen zijn voorzien hebben wij gevraagd hun voorkeur voor het type scherm aan te geven.
Rijkswaterstaat
In het kader van het meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) is overleg gevoerd met Rijkswaterstaat en zijn informatieavonden voor weggebruikers en omwonenden bijgewoond. Speciaal voor omwonenden is er een informatieavond belegd om een toelichting te geven met betrekking tot geluid en luchtkwaliteit.
Verder zijn we bezig met het opstellen van een plan van aanpak voor metingen van geluid en luchtkwaliteit als gevolg van het verkeer op de snelweg. Doel van het onderzoek is het toetsen van de uitkomsten van de rekenmodellen aan de werkelijk gemeten waarden. Dit geldt zowel voor geluid als luchtkwaliteit.
10. Bereikbaarheid en verkeer
8. Geldrop-Mierlo moet voor iedereen optimaal bereikbaar zijn. Er komt een bereikbaarheidsbeleid waarin de te treffen maatregelen benoemd worden en een verkeerscirculatieplan wordt uitgewerkt. Het openbaar vervoer moet goed functioneren. Er blijft overleg met buurgemeenten over het openhouden van wegen, en met buurgemeenten, provincie en rijk over de A67.
In 2016 is de regionale Bereikbaarheidsagenda ondertekend en bekrachtigd door de afzonderlijke gemeenteraden. Daarin is een samenhangend maatregelenpakket opgenomen waarmee we de regio en onze gemeente in het bijzonder bereikbaar moeten kunnen houden in de periode 2017-2030. In regionaal verband wordt thans gewerkt aan een voorstel voor de financiering en governance met betrekking tot de gewenste maatregelen. In de Bereikbaarheidsagenda zijn maatregelen opgenomen voor alle modaliteiten (auto, OV en fiets). Daaraan is Smart Mobility toegevoegd zodat we slimmer met de beschikbare middelen kunnen omgaan. In de Bereikbaarheidsagenda wordt bovendien een belangrijkere rol toebedeeld aan de A67 en N270 voor het regionale verkeer. Met het opwaarderen van deze oost-westverbindingen zullen de kernen Geldrop en Mierlo naar verwachting minder doorgaand verkeer te verwerken krijgen. Voor wat betreft de A67 loopt momenteel de formele MIRT-verkenning waarin een eerste selectie zal plaatsvinden tussen de verschillende verbredingsvarianten. De N270 maakt deel uit van de regionale Bundelroutes waarvoor eveneens een studie loopt welke moet leiden tot slimme oplossingen waarbij de doorstroming van het verkeer, alsmede de leefbaarheid langs deze routes, centraal staat.
In 2017 werd bovendien door alle deelnemende gemeenten een intentieovereenkomst 'Cofinanciering Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost-Brabant' gesloten met betrekking tot de financiering van de daarin opgenomen projecten. Het Bereikbaarheidsakkoord is onderdeel van de Bereikbaarheidsagenda. Het akkoord heeft enkel betrekking op de 10 deelnemende gemeenten aan de oostzijde van het stedelijk gebied, waaronder Geldrop-Mierlo. Alleen deze gemeenten kunnen een beroep doen op een cofinanciering vanuit de € 55,75 mln. die door de provincie is gereserveerd voor de projecten uit de regionale Bereikbaarheidsagenda.
Eind 2016 is de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in werking getreden. Over het algemeen heeft dit goed uitgepakt voor beide kernen. Lijn 24 werd nagenoeg ongewijzigd voortgezet terwijl op de overige buslijnen naar Geldrop en Mierlo sprake was van een frequentieverhoging in de dienstregeling. Met buurgemeenten Nuenen en Helmond is eerder een convenant afgesloten waarin is bepaald dat (in tegenstelling tot eerdere voornemens) de Vaarleseweg voor het autoverkeer beschikbaar blijft. Dit betekent dat de kern Mierlo ook in noordelijke richting ontsloten zal blijven. We blijven met de buurgemeenten in gesprek om de bereikbaarheid van onze gemeente te kunnen garanderen.
10. Bereikbaarheid en verkeer
9. De centrumplannen worden versneld uitgevoerd. De raad vraagt het college te onderzoeken of de gekozen ruimtelijke inrichting en ontsluiting van het centrumplan Geldrop, met de kennis van nu, herijkt moeten worden.
In 2017 is de uitvoering van de Korte Kerkstraat en het noordelijk deel van het Bogardeind afgerond. Hierbij is een uitgebreid traject van burgerparticipatie gevolgd. Uiteraard is deze werkwijze bij de eerst volgende fase (herinrichting Heuvel inclusief marktplein) voortgezet. Op grond hiervan zijn een tweetal inrichtingsmodellen ontwikkeld welke eind van het jaar voor inspraak zijn voorgelegd aan de bewoners en ondernemers voor inspraak. Een herijking van de kredieten voor het centrumplan zijn verwerkt in de 2de financiële voortgangsrapportage en de begroting 2018.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 564 | 574 | 677 | 102 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Lasten | 3.409 | 3.230 | 3.594 | -364 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -2.846 | -2.656 | -2.917 | -261 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.