Programma
3. Veiligheid en handhaving
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Kadernota Integraal veiligheidsbeleid 2015-2018 | 2015-2018 | 31-aug-15 | Eind 2018 |
Uitvoeringsprogramma Veiligheid | 2017-2018 | v.k.a. 24-mei-17 | Medio 2019 |
Actieplan georganiseerde criminaliteit | 2016-2018 | N.v.t. | N.n.b. |
Handhavingbeleidsplan 2016 ‘Samen gericht handhaven’ - geactualiseerd | 2017-2021 | 18-dec-17 | 2019 (waar nodig actualiseren) |
Uitvoeringsprogramma Handhaving | 2018 | v.k.a. 31-jan-18 | 2019 |
Beleidsregel voor de bestuurlijke handhaving van artikel 13b Opiumwet | Va. 2017 | N.v.t. | |
Beleidsplan Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2015-2019 | 2015-2019 | N.v.t. | 2019 |
Doelen & prestaties
3. Veiligheid en handhaving
1. De sociale en fysieke kwaliteit van de woonomgeving bevorderen middels het buurtwerk 2.0 (tevens rekening houdend met de grens tussen de bezuinigingen en de kwaliteit van de leefomgeving)
De sociale en fysieke kwaliteit van de woonomgeving is van groot belang voor de leefbaarheid die onze inwoners ervaren. Daarom wordt juist ook op dit punt ingezet op het zo vroeg mogelijk betrekken van inwoners.
Buurtregisseurs en Handhaving gaan uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Waar mogelijk betrekken we onze inwoners, bedrijven en instellingen bij onze aanpak. Dat doen we buurtgericht. Enerzijds om te weten wat er speelt zodat we de juiste integrale interventies uit kunnen voeren en anderzijds verantwoordelijkheid waar mogelijk te delen en/of over te dragen. Voorbeelden daarvan zijn:
- het betrekken van inwoners, bedrijven en instellingen bij de integrale (vaak projectmatige) aanpak van probleem- en/of overlastlocaties, die o.a. leiden tot aanpassingen in de openbare ruimte en de handhavingsaanpak zodat het spontane naleef gedrag wordt bevorderd;
- het samen optrekken met inwoners, bedrijven en instellingen tijdens wijkschouwen, zodat actuele problemen die bij hen leven (in gezamenlijkheid) kunnen worden aangepakt;
- voortzetten van de Beestenbende in Geldrop-Mierlo, waarin we samen met en vanuit de denkwereld van kinderen zwerfafvalproblematiek aanpakken;
- via het Keurmerk Veilig Ondernemen samen komen tot integrale acties waarin alle deelnemers een rol kunnen hebben.
- via de methode 'Brandveilig Leven' het brandveiligheidsbewustzijn van onze inwoners vergroten en ze aanzetten tot het nemen van maatregelen.
- stimuleren en faciliteren van buurtbewoners bij het opzetten en onderhouden van What's Appgroepen.
3. Veiligheid en handhaving
2. Werkwijze voortzetten waarin handhaving integraal en gebiedsgericht wordt opgepakt en aansluit op andere programma’s
Handhaving vindt plaats op basis van de Landelijke Handhavingsstrategie, het Handhavingsbeleidsplan 2012 “Samen handhaven werkt” en het op 18 december 2017 vastgestelde geactualiseerde Handhavingsbeleidsplan "Samen gericht handhaven".
Het zwaartepunt ligt hierbij op het positief beïnvloeden van het naleef gedrag door middel van preventieve integrale handhaving, waarbij repressie wordt ingezet om de preventieve inspanningen kracht bij te zetten. Zo wordt repressieve inzet bijvoorbeeld gebruikt om notoire overtreders aan te pakken. Handhaving sluit in deze context steeds vaker vooraan in de keten aan bij de integrale aanpak van kansen en problemen en vervult daarin een aanjagende rol. Waar mogelijk pakt handhaving zijn plek in ontwikkelingen en initiatieven (ontwikkelplannen, nieuw te vormen visie en beleid, (her)inrichtingsplannen, evenementen, etc.). Duidelijk is dat cluster Handhaving nu meer dan voorheen pro-actief wordt betrokken door in- en externe partners.
3. Veiligheid en handhaving
3. Handhaving en Veiligheid uitvoeren conform de op basis van de door de raad gestelde prioriteiten vastgestelde uitvoeringsprogramma's
Er wordt gewerkt vanuit de Kadernota Integrale Veiligheid waarin de hoofdlijnen van het veiligheidsbeleid zijn vastgelegd. Om de 2 jaar wordt er een uitvoeringsprogramma Veiligheid opgesteld waarin wordt ingegaan op de stand van zaken van de prioriteiten. Daarnaast worden de doelstellingen voor de komende jaren geformuleerd, beschreven welke aanpak, maatregelen en instrumenten daarbij gehanteerd worden en welke partners daarbij betrokken worden. In 2017 is het Uitvoeringsprogramma Veiligheid 2017 – 2018 vastgesteld en is hier uitvoering aan gegeven.
Voor wat betreft handhaving wordt gewerkt met een Handhavingsbeleidsplan waarbij jaarlijks de gestelde prioriteiten vertaald worden naar een uitvoeringsprogramma. Hierin wordt smart aangegeven wat de geplande inspanningen en beoogde resultaten zijn. In principe is het uitvoeringsprogramma de leidraad van het cluster Handhaving. Voor een gedetailleerde uitwerking van de evaluatie verwijzen wij u naar het betreffende jaarverslag handhaving.
In dit kader wordt momenteel het accent gelegd op zowel ondermijning als kleine ergernissen.
3. Veiligheid en handhaving
4. Maximaal inzetten van onze bevoegdheden en bestuursrechtelijke maatregelen waar dat wordt gevraagd
Doordat we veel inzet plegen t.b.v. preventie, lossen we al veel problemen op aan de voorkant waardoor we onze bevoegdheden niet hoeven te gebruiken aan de achterkant. Dit biedt uiteraard echter niet altijd een redmiddel. Bij de gevallen waarbij repressie noodzakelijk is pakken we door, vooral bij notoire overtreders.
Het repressief optreden waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van onze bevoegdheden gebeurt dan bijvoorbeeld door drugspanden voor bepaalde tijd te sluiten. Verder pakken we overtreders aan middels een last onder dwangsom, bestuursdwang en/of door deze te verbaliseren.
3. Veiligheid en handhaving
5. Voortzetten van bestaande en nieuwe werkwijzen om samen met burgers een veiligere woon- en leefomgeving te bereiken.
Er is verder uitvoering gegeven aan de gestelde prioriteiten. Het gaat dan om het verminderen van het aantal woninginbraken, de aanpak van grote buurtproblemen/ergernissen, terugdringen geweld, terugdringen drank- en drugsgebruik en het vergroten van het brandveiligheidsbewustzijn.
Samen met inwoners, partners en andere gemeenten worden bestaande en nieuwe werkwijzen ontwikkeld om de veiligheid van de woon- en leefomgeving te vergroten.
In 2017 is het plan van aanpak project woninginbraken opgesteld voor het basisteam Dommelstroom met daarbij maatregelen om woninginbraak tegen te gaan Ook zijn er veel nieuwe Buurt What's Appgroepen opgestart, en worden er wekelijks inloopspreekuren in wijken en buurten georganiseerd. De bestaande projecten Keurmerk Veilig Ondernemen lopen door en inmiddels zijn - sinds de start - vanuit het project Mierlo Brandveilig al bijna 1200 woningchecks uitgevoerd.
Ook zijn kleine ergernissen in samenwerking met, of op aangeven van, onze inwoners aangepakt. Als voorbeelden kunnen hier genoemd worden het zwerfafval, de hondenoverlast en de parkeeroverlast.
Voor wat betreft de aanpak van zwerfafval zijn er met name in de preventieve aanpak goede resultaten behaald. Er hebben verschillende aanpassingen in de openbare ruimte plaatsgevonden op basis van input van onze inwoners en er is aansluiting gezocht bij bestaande initiatieven als ook bij organisatoren van evenementen. Verder is de Beestenbende voortgezet en is er meer contact gezocht met jongerenwerkers die jongeren aanspreken op hun gedrag en er is gericht en probleemgestuurd gesurveilleerd. Door regelmatig over dit onderwerp te communiceren (via social-media, posters, in de Middenstandsbelangen, etc.) is geprobeerd de bekendheid van beleid, regels en verwachtingen te vergroten.
Hondenoverlast is vooral op basis van projecten op door inwoners gemelde probleemlocaties aangepakt. Op deze locaties is de samenwerking, de aanwezigheid en zichtbaarheid geïntensiveerd, ook buiten kantoortijden. Er is veel ruchtbaarheid aan gegeven door middel van het verspreiden van ansichtkaarten met daarop de regels en door publicaties op social media. Er zijn op verzoek van inwoners twee nieuwe losloopterreinen gerealiseerd en er zijn bestaande losloopterreinen aangepast. Ook hondenuitlaatstroken zijn aangepast op verzoek van inwoners. Dat alles heeft geresulteerd in een groter (spontaan) naleefgedrag. Waar de regels niet werden nageleefd is doorgepakt en formeel gewaarschuwd en/of geverbaliseerd.
Voor wat betreft parkeeroverlast zijn we meer actief in de wijken aanwezig geweest. Vooral door verscherpt toezicht op probleemlocaties zijn goede resultaten behaald. Er zijn verschillende aanpassingen in de openbare ruimte gedaan en er is gericht en probleemgestuurd gesurveilleerd. Waar de regels niet werden nageleefd is doorgepakt en formeel gewaarschuwd en/of geverbaliseerd.
3. Veiligheid en handhaving
6. Borgen van de verbinding tussen de domeinen zorg, sociaal en veiligheid in lokale en regionale structuren.
Door de transities in het sociale domein heeft de gemeente een aantal nieuwe taken gekregen en wordt burgerparticipatie gestimuleerd, ook op het gebied van veiligheid.
Op een steeds groter aantal gebieden raken de onderwerpen zorg en veiligheid elkaar. Denk daarbij aan jongeren die afglijden richting criminaliteit, woonoverlast, multi-probleemgezinnen, nazorg ex-gedetineerden en overlast van (en zorg voor) verwarde personen. Voor deze thema’s is wetgeving van toepassing, en op een aantal gebieden zijn ook nieuwe wetten in werking getreden. Zo is in 2017 de nieuwe wet aanpak woonoverlast van kracht geworden, waardoor ook weer nieuwe bevoegdheden aan de burgemeester kunnen worden toegekend.
Naast het CMD en het PlusTeam worden ook met relevante “strafrecht” partners in het zorg- en veiligheidshuis afspraken gemaakt over een gezamenlijke aanpak volgens het principe “1 gezin, 1 plan, 1 coach”.
3. Veiligheid en handhaving
7. Versterken van de aanpak van de georganiseerde criminaliteit door onder andere het vergroten van het bewustzijn en het verbeteren van de bestuurlijke informatiepositie.
De aanpak van de georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit heeft hoge prioriteit. Het gaat hier o.a. over de aanpak van hennepteelt, witwassen, mensenhandel, vermogenscriminaliteit en aan bepaalde groepen (zoals de Outlaw Motorcycle Gangs).
Doel is dat we als gemeente weerbaar(der) zijn en voorkomen dat de georganiseerde criminaliteit misbruik maakt van de gemeentelijke faciliteiten en regelgeving. Als leidraad om de weerbaarheid te vergroten is een 'Actieplan georganiseerde criminaliteit 2016-2018' opgesteld. Aan de hand van een aantal stappen wordt de bewustwording vergroot, gezorgd voor een veilige werkomgeving, gezorgd dat de bestuurlijke informatiepositie op orde is, worden taken en verantwoordelijkheden in de organisatie geborgd en wordt de visie en het beleid in regelgeving vastgelegd.
In 2017 is een groot aantal acties uitgevoerd. Zo is er huis-aan-huis een Veiligheidskrant verspreid om de bewustwording bij burgers te vergroten, is er een groot aantal integriteitstrainingen voor medewerkers georganiseerd, wordt laatste hand gelegd aan een nieuw protocol Veilige Publieke Taak voor medewerkers (voorheen protocol agressie en geweld) en is een start gemaakt met een informatieknooppunt.
Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid en een veilige woon- en leefomgeving, treedt de gemeente op tegen de illegale aanwezigheid en verkoop van drugs in bedrijfspanden, woningen, lokalen en/of daarbij behorende erven (Damoclesbeleid). In dit kader zijn in 2016 18 panden gesloten en in 2017 zijn 15 panden gesloten. Deze werkwijze past in de versterkte aanpak van de georganiseerde criminaliteit. Tegelijkertijd werken we ook aan de preventieve kant door bijvoorbeeld na een sluiting folders in de buurt te verspreiden met als doel de burgers ervan te weerhouden om hennep en/of hard-drugs te verbouwen of te verhandelen. Verder verspreiden wij folders onder pandeigenaren (met meerdere panden) om te voorkomen dat zij panden verhuren aan drugscriminelen.
3. Veiligheid en handhaving
8. Adequate brandweerzorg en professionele voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost heeft de Toekomstvisie Brandweerzorg geïmplementeerd, inclusief het Personeel en Materieelspreidingsplan. Er wordt in alle posten gewerkt volgens eenduidige werkwijzen en protocollen. Zie verder ook de paragraaf verbonden partijen (VRBZO).
In de voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing is de Veiligheidsregio verantwoordelijk voor de multidisciplinaire coördinatie, opschaling en opleiding van de crisisteams. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de planvorming, het opleiden en oefenen van de processen en teams Bevolkingszorg. Geldrop-Mierlo participeert in de opleidingen en oefeningen die de Veiligheidsregio organiseert voor de multidisciplinaire teams en voor de regionaal georganiseerde processen Bevolkingszorg. Op gemeentelijk niveau worden zowel bestuurders als medewerkers opgeleid en geoefend voor hun taak en rol in de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Bij het busongeluk van leerlingen van het Strabrecht College heeft gemeentelijke organisatie professionele ondersteuning kunnen bieden.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het veiligheidshuis Brabant Zuidoost is een samenwerkingsverband tussen gemeenten, (justitiële) overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het doel is de verbetering van veiligheid en leefbaarheid in de 21 gemeenten in Brabant Zuidoost. Het is van belang om onderscheid te maken tussen het Veiligheidshuis als professionele netwerkorganisatie en het Veiligheidshuis als facilitator voor ketenpartners. Het landelijk kader richt zich specifiek op het veiligheidshuis als netwerkorganisatie van verschillende partners in de zorg-, de strafrechtketen en gemeenten, gericht op een ketenoverstijgende persoons-, systeem- en gebiedsgerichte aanpak van, of advisering rondom, complexe problematiek. In de rol van facilitator biedt de netwerkorganisatie aan ketenpartners de mogelijkheid om werkplekken te huren in een kantoor. Het Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost is in de kern een smalle organisatie. Haar professionaliteit ligt op het gebied van procesregie, advisering en informatievoorziening.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De kracht van het veiligheidshuis is een goede samenwerking tussen de verschillende organisaties om problemen op het gebied van veiligheid beter aan te pakken. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden.
Problemen worden in een mix van preventie, repressie en zorg aangepakt. Zo wordt geprobeerd potentieel grote problemen klein te houden. De casussen worden aangepakt middels de werkwijze Casus Op Maat.Veranderingen en ontwikkelingen
In 2014 heeft het Veiligheidshuis definitief de weg ingeslagen van het richten op bepaalde doelgroepen naar het voeren van procesregie op complexe casuïstiek de methode van Casus op Maat (COM-zaken). Daarvoor vormen de uitgangspunten van het Landelijk kader Veiligheidshuizen de basis. In de strategische agenda van het Veiligheidshuis (vastgesteld in oktober 2014) is er aandacht voor de verbinding tussen de lokale zorg/sociale keten en de meer centrale georganiseerde strafketen. In 2016 is de rechtsvorm gewijzigd en is de Stichting Beheer en Exploitatie veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht. Besloten werd om hierin deel te nemen.
In 2017 is verder gegaan met de methodiek Persoonsgerichte Aanpak (PGA) voor een effectieve aanpak van hotshots (kopstukken/-sleutelfiguren). Deze systeemaanpak richt zich op daders van HIC-feiten, problematische jeugdkopstukken en andere personen die via de driehoek als veiligheidsprobleem zijn aangewezen.
Ook vonden er in 2017 in het veiligheidshuis casusoverleggen plaats m.b.t. Radicalisering. Dit overleg is beschikbaar voor ondersteuning, advies en COM-zaken voor de schaalgrootte Oost Brabant voor wat betreft signalen/cases met betrekking tot radicalisering.
Na de samenvoeging van de twee veiligheidshuizen in de regio is besloten om naar een verdeelsystematiek te gaan.Risico’s
Alle 21 gemeenten uit de regio nemen deel aan de Stichting veiligheidshuis en dragen daaraan bij. De meerwaarde van het veiligheidshuis wordt door sommige gemeenten in twijfel getrokken, het risico bestaat dat één (of meerdere) van de gemeenten zullen afhaken.
Afbreukrisico van geen deelname
Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het Veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.
Alternatieven voor geen deelname
De gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties en strafrechtpartners.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Samenwerking met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
In 2017 werden de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom vertegenwoordigd in het Dagelijks bestuur: voorzitter: burgemeester P. Verhoeven (Heeze-Leende) en wethouder C.E.P. van Brakel (gemeente Nuenen c.a.).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
9.286
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
De beide centrumgemeenten (Eindhoven en Helmond) zijn verantwoordelijk voor de financiële jaarrekening, ieder voor hun subregio (regio Eindhoven en Peelregio). Geldrop-Mierlo valt onder de Peelregio.
Bijdrage aan verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRBZO) voert taken uit voor de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen;
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot onze taak;
- Het - samen met GGD - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Veranderingen en ontwikkelingen
In 2017 zijn de loonkosten (als gevolg van cao verhoging,
pensioenpremie stijging en IKB) hoger dan primair begroot
en ook hoger dan gecompenseerd via de gemeentelijke
bijdragen. Deze ontwikkeling zet zich voort in 2018 en 2019
waardoor een structureel financieel dekkingstekort
ontstaat. Als onderdeel van de Kadernota 2019 wordt
hiervoor een oplossing gezocht door het bestuur. In 2017 en
2018 wordt het structurele tekort met incidentele middelen
gedekt. In 2017 is het personeels- en materieelspreidingsplan van de Toekomstvisie Brandweerzorg gerealiseerd. In 2017 zijn 18 van de 26 nieuwe tankautospuiten en nieuwe P2000/C2000 communicatiemiddelen geleverd en zijn de
aanbestedingen voor arbeidshygiëne afgerond (en deels
geleverd).
In 2017 zijn diverse verordeningen en processen binnen de P&C-cyclus van de 4 GRen gelijkgetrokken.
In 2017 is een visitatie, een wettelijk kwaliteitsonderzoek, uitgevoerd. Advies is om met het bestuur en ketenpartners een duidelijke koers te bepalen voor de toekomst. Daarbij is het belangrijk om in verbinding te blijven met onze medewerkers, vrijwilligers en burgers.
In 2017 is gewerkt aan een nieuwe bestuurlijke visie op Crisisbeheersing die in 2018 zal worden vastgesteld.
In 2017 zijn de Gemeenschappelijke Meldkamers van Brabant-Zuidoost en Brabant-Noord gaan samenwerken, vooruitlopend op de samenvoeging tot de Meldkamer Oost-Brabant.Risico’s
Er zijn geen risico's die niet zijn afgedekt in de algemene reserve. De belangrijkste risico’s worden gelopen bij:
· Informatiebeveiliging;
· Rechtmatigheid van inkopen;
· Wijzigingsbeheer Informatisering & Automatisering.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten in de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: burgemeester B. Link.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen, volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
Gemeentelijke bijdrage
1.676.076
Bijdrage piketregeling oranje
6.476
Bijdrage gemeentelijke rampenbestrijding,
3.360
Bijdrage gemeentelijke bevolkingszorg
1.731
Totaal
1.687.643
In 2017 is een restitutie bijdrage 2016 van € 100.570,- ontvangen.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
9.172.324
7.561.112
Vreemd vermogen
21.997.544
44.767.394
Resultaat boekjaar
2.412.471
951.982
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 131 | 131 | 82 | -49 | |||||||||
| |||||||||||||
Lasten | 1.998 | 1.898 | 1.850 | 47 | |||||||||
| |||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.868 | -1.767 | -1.768 | -1 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.