Programma
7. Jeugdbeleid en onderwijs
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Wet Publieke Gezondheidszorg | N.v.t. | N.v.t. | |
Publieke gezondheidszorg (GGD) | N.v.t. | N.v.t. | |
Wet op de Jeugdhulp | N.v.t. | N.v.t. | |
Verordening leerlingenvervoer | N.v.t. | 15-jun-15 | N.v.t. |
Nota “Kadernota Transitie Jeugdzorg” | N.v.t. | 21-jan-13 | N.v.t. |
Nota “Ik ben de toekomst” Integraal jeugdbeleid Geldrop-Mierlo | 2011-2015 | 7-dec-10 | N.v.t. |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) | 2015-2020 | 30-mei-16 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
7. Jeugdbeleid en onderwijs
1. Ontwikkelen van ontplooiingsmogelijkheden voor jeugdigen
We willen bereiken dat jeugdigen zich nog beter ontwikkelen en hen stimuleren om het beste uit hun mogelijkheden te halen. In 2016 is daarom met partijen voor onderwijs, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk gestart met de ontwikkelrichting (voorschoolse) educatie. Binnen de ontwikkelrichting vragen we partijen om toekomstbestendige kindcentra of dag-arrangementen te ontwikkelen die toegankelijk zijn voor alle kinderen en waarbij de verschillende leefwerelden van een kind in elkaar overvloeien.
In 2017 heeft de besluitvorming plaatsgevonden over de ontwikkelrichting (voorschoolse) educatie. Vervolgens is gestart met de implementatiefase om de nieuwe ontwikkelrichting op 1 januari 2018 in te kunnen laten gaan. Met betrokken partijen is hiervoor op een constructieve en prettige manier samen gewerkt. Ook hebben de nieuwe partners het merendeel van de peuterspeelzaal leidsters overgenomen waardoor er voor de ouders en kinderen sprake kan zijn van een warme landing in januari 2018.
Met de nieuwe ontwikkelrichting (voorschoolse) educatie wordt een extra boost gegeven aan de samenwerking tussen voorschoolse voorzieningen en het onderwijs die ten goede komen van de ontplooiingsmogelijkheden voor kinderen/jeugdigen.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
2. Projecten gericht op jongeren stimuleren
In 2017 is de succesvolle aanpak van 'jong leiderschap', waaruit het Cruyff court is voortgekomen, voortgezet. Een nieuwe groep jongeren heeft deelgenomen aan het project 'jong leiderschap' onder leiding van de Nationale Jeugdraad (NJR). De jongeren hebben een traject gevolgd waarin zij o.a. hebben geleerd te debatteren, te luisteren en hoe zij een rolmodel kunnen zijn voor anderen. Het persoonlijk leiderschap van de jongeren is gegroeid. In het voorjaar van 2018 organiseren deze jongeren een frisfeest voor jeugdigen.
Daarnaast is er uitvoering gegeven aan tal van andere projecten en voorzieningen die jongeren stimuleren: Sjors Sportief, Sjors Creatief, Braakhuizen United, speelvoorzieningen, etc. Ook zijn er nog verschillende jongeren actief die vanuit de methodiek van het veranderlab meedenken en activiteiten organiseren. Dit wordt begeleid door het jongerenwerk.
Tot slot is eind 2017 gestart met de werving van jongeren voor de jongerenraad.
Bij alle projecten die uitgevoerd worden, staat centraal wat de wens vanuit de jongeren zelf is. Op die manier worden jongeren optimaal gestimuleerd om zichzelf te ontwikkelen. Dit sluit aan bij de methodiek van het Veranderlab: niet voor of over jongeren praten en denken, maar met jongeren praten en henzelf aan de slag laten gaan.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
3. In het kader van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG), stimuleren we de jeugdsport, zowel in georganiseerd als in niet georganiseerd verband
Door de inzet van een JOGG-regisseur worden met advies, coaching en materiaal o.a. initiatieven uit de gemeente met elkaar verbonden. De samenwerking met partners in onze gemeente en het landelijke JOGG bureau levert mooie resultaten zoals:
- Gezonde schoolkantines en gezonde sportkantines;
- Verschillende watertappunten, om mensen te stimuleren meer water te drinken;
- #7dagenwaterchallenge met het Strabrecht, als één van de pilotgemeenten in het land;
- Groenten en fruit als snack bij het jongerenwerk;
- Etc.
In 2017 is besloten om als Geldrop-Mierlo langer JOGG gemeente te blijven. Hierdoor kunnen we de komende jaren nog beter aan de slag om overgewicht bij jongeren tegen te gaan. Zo is in 2017 gestart met de voorbereiding van het project Verbinding Preventie en Zorg (VPZ), dat in 2018 van start gaat.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
4. Werkwijze hanteren waarin wordt ingestoken op het voorkomen van overlast door jongeren
In samenwerking met ketenpartners, zoals het jongerenwerk, zetten we in op een preventieve aanpak: we brengen (hang)jeugdgroepen in beeld en stemmen een gezamenlijke aanpak vast. Indien nodig is er in samenwerking met het CMD/ PT aandacht voor een persoonsgerichte aanpak gericht op jongeren die structureel overlast veroorzaken of zelfs crimineel gedrag vertonen. Deze aanpak is in 2017 voortgezet. In 2017 hebben we ook de nieuwe landelijke methode vanuit de politie 'de groepsscan' ingezet. Deze methode moet beter aansluiten op de huidige trends en ontwikkelingen. De verwachting is dat de groepsscan de BEKE-methode zal vervangen. In 2018 zullen we onderzoeken hoe wij deze methodiek van groepsscan lokaal kunnen borgen in processen. Dit uiteraard in samenwerking met onze ketenpartners.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
5. Beleid voeren dat gericht is op uitbreiding van het aantal brede scholen in gemeente
In het kader van de brede schoolontwikkeling wordt ingestoken om leegstaande onderwijsruimten binnen de schoolgebouwen in te zetten voor huisvesting voor peuterspeelzaalwerk en/of kinderopvang. Per geval is het afhankelijk of en welke kosten hieraan verbonden zijn. Om dagopvang mogelijk te maken in een schoolgebouw worden de kosten van de aanpassingen door belast aan de partij voor kinderopvang en middels de huurinkomsten terugontvangen. Vanuit het principe van de doorgaande ontwikkellijn en de integrale kindcentra gedachte zetten we in op goede afstemming tussen voorschoolse voorzieningen en het onderwijs.
In het kader van de ontwikkelrichting (voorschoolse) educatie is in 2017 aan elke basisschool een voorziening voor peuterspeelzaalwerk gekoppeld. Op deze wijze kan op een goede manier geïnvesteerd worden in de doorgaande ontwikkellijn van elk kind en tijdig worden ingespeeld op mogelijke zorgvragen.
Gebouwelijk zit vanaf 2017 bij elke basisschool een voorziening voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk, inpandig, aangebouwd of dicht in de buurt.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
6. Stimuleren van goede en multifunctionele huisvesting voor alle scholen in gemeente
Wij willen multifunctioneel gebruik van schoolgebouwen met een kwalitatief goede onderhoudsstaat. In mei 2016 is het IHP 2015-2020 vastgesteld door de gemeenteraad. Hierin is de meerjarenvisie opgenomen met betrekking tot onderwijshuisvesting. In 2017 wordt gestart met de uitvoering van de diverse planvoorstellen in het IHP 2015-2020.
In 2017 is uitvoering gegeven aan het planvoorstel nieuwbouw Strabrecht College. Na de zomervakantie is op basis van een Europese aanbesteding de opdracht van bouwmanagement gegund aan KWK Rotterdam. Op basis van een doorrekening van de stichtingskosten, is geconcludeerd dat het beschikbare krediet niet toereikend is om de nieuwbouw te realiseren. De oorzaken van dit tekort en scenario's om de nieuwbouw wel te kunnen realiseren, zijn aan de orde gekomen in de Leefkamer van januari 2018.
In het laatste kwartaal 2017 is uitvoering gegeven aan het planvoorstel nieuwbouw basisscholen wijk Skandia. De eerste stap in dit proces was om input te verzamelen voor het opstellen van een stedenbouwkundige visie. Aanvullend is met betrokken schoolbesturen gesproken over de gewenste organisatievorm. Dit omdat de schoolbesturen bij nieuwbouwprojecten in principe zelf bouwheer zijn.
In februari 2018 zou de gemeente geïnformeerd worden over het standpunt ten aanzien van het bouwheerschap.
Voor onderwijshuisvesting wordt jaarlijks een bedrag gestort in de bestemmingsreserve onderwijshuisvesting. Op basis van de planvoorstellen in het IHP 2015-2020 wordt de jaarlijkse storting met een bepaald bedrag verhoogd. De verhoogde storting is verwerkt in deze jaarrekening.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
7. Realiseren van gemeentelijk beleid gericht op kwantitatief en kwalitatief leerlingenvervoer
Voor het schooljaar 2017-2018 is het contract met de vervoerder verlengd. Dit omdat het vervoer naar tevredenheid wordt uitgevoerd en op basis van het contract er de mogelijkheid is om het contract twee maal met één schooljaar te verlengen.
In 2017 is er in het kader van de verzelfstandiging van leerlingen het project Mee op Weg uitgevoerd.
In 2018 zullen wij starten met een nieuwe aanbesteding voor het leerlingenvervoer. Dit wegens de afloop van het contract inclusief mogelijke verlengingen.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
8. Samenwerking opzoeken met onderwijs en bedrijfsleven om positie van werkenden en werkzoekenden op arbeidsmarkt te verbeteren
Samen met het ondernemersplatform worden werkgevers en werkzoekenden en in sommige gevallen scholieren met elkaar in contact gebracht. Denk hierbij aan initiatieven als het Meetingpoint, een Goeje Saeck en de samenwerking met Strabrecht college voor profielwerkstukken.
Door een vast contactpersoon bij Senzer is ook daar meer samenwerking opgezet.
Ook kennisdeling en informatie-uitwisseling over bepaalde regelingen staat structureel op de agenda.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
9. Beleid wordt gestuurd vanuit de leefwereld van de jeugd en jongeren. Het Veranderlab stuurt dit beleid en voert de activiteiten mede uit.
Zie uitwerking onder de punten 1 en 2.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
10. Het aanpakken van laaggeletterdheid is een speerpunt.
De aanpak van laaggeletterdheid is op regionaal niveau in samenwerking met de bibliotheek Dommeldal en het ROC Ter AA opgepakt.
De kosten worden voldaan vanuit de WEB-gelden die de gemeente Helmond als regiogemeente ontvangt. Deze worden in regionaal overleg verdeeld over de diverse gemeenten en projecten.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
11. De visie van schoolbesturen en de opties rond renovatie/nieuwbouw van het StrabrechtCollege zijn mede input voor het IHP.
De visie van de schoolbesturen en de opties rond renovatie/nieuwbouw hebben als input gediend voor het IHP 2015-2020 dat in mei 2016 door de gemeenteraad is vastgesteld. Zie voor het proces punt 6.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 386 | 395 | 482 | 86 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 12.413 | 12.573 | 15.365 | -2.793 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 524 | 1.726 | 1.625 | -101 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 620 | 620 | 620 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 97 | -1.106 | -1.005 | 101 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -12.124 | -11.071 | -13.879 | -2.807 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.