Programma
11. Bouwen en wonen
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsregel monumenten en subsidieverordening ’t Broek | N.v.t. | 15-jan-07 | 18-12-2017 ingetrokken |
Accommodatiebeleid | N.v.t. | 30-jun-08 | N.v.t. |
Rapport rekenkamercommissie | N.v.t. | 17-dec-08 | N.v.t. |
Stimuleringsregelingen woningbouw | N.v.t. | 7-jan-10 | N.v.t. |
Uitwerking kerntakendiscussie op het gebied van gemeentelijk monumentenbeleid | N.v.t. | 7-nov-11 | N.v.t. |
Discussienota “Het welstandstoezicht in Geldrop-Mierlo” | N.v.t. | 28-nov-11 | N.v.t. |
Concept Regionale Woonvisie | N.v.t. | 26-mrt-12 | N.v.t. |
Kadernota Grondbedrijf 2012, Nota Kader Grondprijzen | 2012-2016 | 25-jun-12 | N.v.t. |
Afstoten gemeentelijk vastgoed | N.v.t. | 1-okt-12 | N.v.t. |
Wijziging monumentenverordening | N.v.t. | 3-jun-13 | N.v.t. |
Actualisatie en deregulering welstandsbeleid | N.v.t. | 30-sep-13 | N.v.t. |
Beleidsregel Bijdrage gemeentelijke monumenten Geldrop-Mierlo 2014 | N.v.t. | 19-mei-14 | 18-12-2017 ingetrokken |
Woonvisie Geldrop-Mierlo 2014-2030 | 2014-2030 | 15-dec-14 | N.v.t. |
Urgentieverordening 2016 | 2016-2020 | 14-dec-15 | Dec-19 |
Toevoeging Woonvisie G-M 2014-2030 | 2014-2030 | 26-sep-16 | N.v.t |
Verordening Starterslening 2017 | 2017 | 23-okt-17 | N.v.t. |
Rapport Rekenkamercommissie | 2017 | 11-okt-17 | N.v.t. |
Afsprakenkader Wonen SGE | 2017 | 18-dec-17 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
11. Bouwen en wonen
1. Uitvoeren van woningbouwprogramma en afspraken uit Bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013
Er zijn veel woningbouwplannen gestart, opnieuw gestart nu de economie aantrekt of voortgezet. Op eigen gronden en gronden van derden zijn verschillende plannen in ontwikkeling of zelfs al gerealiseerd:
- Procedure bestemmingsplan Jonkvrouw loopt, start bouw in 2018/19;
- Procedure Weverij doorlopen en afgerond in 2016, project bijna gereed;
- Bestemmingsplan Hekelstraat vastgesteld, start bouw in 2018 of 2019;
- Procedure diverse uitwerkingsplannen gestart, onder andere voor deelgebied 3 in Luchen;
- Realisatie project De Doelen;
- Realisatie diverse projecten in deelgebieden 1 en 2 in Luchen;
De meeste woningen in deelgebied 1 zijn gerealiseerd en bewoond. De bedrijfskavels worden uitgegeven. De aanleg van de hoofdontsluiting wordt voorbereid. Als deze gereed is kan de rest van deelgebied 1 ontwikkeld worden.
In deelgebied 2 zijn nagenoeg alle vrije kavels uitgegeven. Een groot gedeelte van de particuliere kavels is al bebouwd. Ook zijn veel van de woningen die in projectbouw gerealiseerd worden al gereed. De overige projecten zijn in voorbereiding. De verwachting is dat deelgebied 2 in 2018 volledig bebouwd zal zijn.
- Procedure uitwerkingsplan Talingstraat, start in 2018;
- Uitwerking locatie De Bron, start bouw in 2018;
- Ontwikkeling locatie Walewein in 2018;
- Procedurebouwplan Nieuwendijk, start bouw in 2018;
- Bestemmingsplan Twekaterrein onherroepelijk, start bouw in 2018.
Er wordt meer proactief door gemeente gestuurd op ontwikkeling van aandachtslocaties die veelal niet in eigendom van gemeente zijn. Resultaten daarvan zijn onder andere de ontwikkelingen op het Twekaterrein, de hoek Bogardeind-Laarstraat, Wielewaal en de Weverij (terrein Van Agt).
11. Bouwen en wonen
2. Verstrekken van startersleningen
De Starterslening wordt verstrekt zolang het budget toereikend is. Bij voldoende aflossingen kan het teruggekomen budget vanwege de revolverende werking weer worden ingezet voor nieuwe Startersleningen (tot aan de door de gemeenteraad vastgestelde plafond).
Het budget welke primair door de Raad beschikbaar was gesteld ten behoeve van de Starterslening bedraagt € 3.000.000,-. Eerder was dit plafond bereikt en werden er geen Startersleningen meer verstrekt. Per 1 maart 2018 is er wederom bestedingsruimte beschikbaar in de VROM Startersfonds van de Gemeente Geldrop-Mierlo en kunnen er wederom Startersleningen worden verstrekt. Volgens de verordening Starterslening 2017 bedraagt een te verstrekken starterslening maximaal € 25.000,-. Per 1 april 2018 worden de leningen opnieuw verstrekt.
11. Bouwen en wonen
3. Bij maken bouwplanning dient rekening gehouden te worden met eigen karakter wijk en kernen en groenstructuur
Groenbeleid wordt vanaf de start bij projecten betrokken.
11. Bouwen en wonen
4. Aanpassen en flexibel maken van bestemmingsplannen waarin rekening wordt gehouden met nieuwe ontwikkelingen in maatschappij
Bij alle hierboven (onder 1) genoemde plannen wordt ruimte geboden voor actuele ontwikkeling.
Waar mogelijk zijn bestemmingsplannen flexibel opgesteld zodat ingespeeld kan worden op nieuwe ontwikkelingen, zonder dat die wederom tot nieuwe (aangepaste) planvorming leidt
In Luchen is inmiddels een flexibel bestemmingsplan 2 jaar in werking en daar wordt naar tevredenheid van alle partijen mee gewerkt.
Vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet wordt vanaf 2017 deelgenomen aan een experiment voor een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Dit bestemmingsplan is een voorloper van het nieuwe omgevingsplan, zoals dat onder de Omgevingswet gaat gelden voor de kern Geldrop.
11. Bouwen en wonen
5. Karakteristieke gebouwen in de gemeente een nieuwe bestemming geven i.s.m. marktpartijen
De Prinses van Geldrop (Wollendekenfabriek) is omgevormd tot een mooi wooncomplex waarbij het originele pand is behouden en verbouwd. Ook het monumentale hoekpand van het Twekaterrein zal behouden blijven in de realisatie van het project. In het bestemmingsplan is het behoud van dit pand verzekerd. Bij de Weverij is weliswaar niet het originele pand behouden, maar in het ontwerp wel veel aandacht geschonken aan de stijl van de originele bebouwing.
11. Bouwen en wonen
6. Streven naar één gezamenlijke urgentieregeling voor woningzoekenden middels regionale afspraken met woningcorporaties en het draaien van verschillende pilots
Op 1 januari 2016 is de Urgentieverordening van kracht geworden. Deze is in samenspraak met de 9 samenwerkende SGE gemeenten en de daarin werkzame 10 woningcorporaties opgesteld.
Hieraan gekoppeld is een portaal (één ‘etalage’) ontwikkeld waar een woningzoekende een goed en eenvoudig overzicht heeft van het huurwoningaanbod in de regio. In 2017 zijn nagenoeg alle woningcorporaties van het SGE aangesloten, en ook enkele uit de Metropoolregio Eindhoven. In februari 2018 zal ook Woonbedrijf haar aanbod via deze website gaan publiceren.
11. Bouwen en wonen
7. De raad zal bij de evaluatie van het Grondbedrijf kritisch bezien of het gemandateerdebudget voor strategische aankopen kan worden verlaagd. In ieder geval zal het Presidium(vertrouwelijk), dan wel de raad, vooraf geïnformeerd worden over strategische aankopen.Anterieure overeenkomsten bij bestemmingsplannen worden ter inzage gelegd.
Bovenstaande wordt meegenomen in de evaluatie van het grondbeleid. Anterieure
overeenkomsten worden conform afspraak ter inzage gelegd.
11. Bouwen en wonen
8. Bij de invoering van de omgevingswet worden landelijke experimenten gevolgd. Flexibiliteitvan “mantelzorg wonen” is een van de voor Geldrop-Mierlo mogelijke experimenten. Deregionale woonvisie kan een versterking zijn voor ons eigen beleid, de aansluiting tussenhet gemeentebeleid en de woonvisie is belangrijk.
Geldrop-Mierlo is aangemeld voor een pilot-omgevingsplan. In de 15e tranche van de Crisis- en
herstelwet wordt voor Geldrop-Mierlo de mogelijkheid geboden vooruit te lopen op de nieuwe wet.
Concreet betekent dit dat we een omgevingsplan nieuwe stijl op zullen stellen voor de bebouwde kom
van Geldrop. De voorbereidingen zijn in 2016 gestart. Dit pilot plan biedt ook de ruimte om thema's als mantelzorg een plek te geven en voor nieuwe vormen van participatie. Vooruitlopend op
inwerkingtreding van de nieuwe wet in 2019, kunnen we alvast bekend raken met deze thema's en de vertaling hiervan in plannen.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Het Rijk wil dat we overal in ons land op dezelfde wijze en beter dan voorheen vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving. Bovendien moet de samenwerking op termijn ook financieel interessant zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. Een deel van de deelnemers ziet mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Risico’s
In het geval de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma betreft is de invloed daardoor slechts beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.
Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basis-takenpakket wettelijk verplicht. Voor wat betreft de uitvoering van verzoektaken zou ook de samenwerking in Dienst Dommelvallei soelaas kunnen bieden voor zover dit nodig mocht zijn.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: wethouder M. Verdouw, plv. lid: wethouder R.G.B. Hoekman-Sulman.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Jaarlijks wordt een werkprogramma vastgesteld dat voorzien is van een kostenbegroting. Aan de hand van de werkprogramma's van alle leden wordt de begroting opgesteld en de organisatie vorm gegeven. Naast de individuele werkprogramma's is er bovendien nog sprake van een collectief takenpakket. Deze worden buiten het werkprogramma om afgerekend.
2017
Landelijke basistaken
45.000
Verzoektaken
146.052
Collectieve taken
10.342
Intensiveringsbudget
18.433
Totaal
219.827
In 2017 is een tariefcorrectie over 2016 van € 8.516,- ontvangen.
Indicatie nog te ontvangen bedrag i.v.m. tariefcorrectie 2017 (€ 19.805,-) en aanpassing algemene reserve ODZOB (€ 1.145,-) totaal € 20.950,-.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
5.054.918
Resultaat boekjaar
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 5.704 | 10.964 | 23.979 | 13.016 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 6.266 | 11.000 | 15.393 | -4.393 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 2.803 | 2.572 | -231 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 426 | 2.200 | 2.004 | 196 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 426 | -603 | -569 | 427 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -989 | 567 | 9.155 | 8.588 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.