Programma
2. Economie en vastgoed
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Rapport rekenkamercommissie | N.v.t. | 14-mei-09 | N.v.t. |
Toekomstige huisvesting gemeente | N.v.t. | 10-nov-05 | N.v.t. |
Centrumplan Geldrop | N.v.t. | 5-mrt-12 | N.v.t. |
Ondernemersfonds Geldrop Centrum | N.v.t. | 5-nov-12 | N.v.t. |
Ondernemersfonds Mierlo Centrum en Linten | N.v.t. | 26-nov-12 | N.v.t. |
Centrumplan Geldrop | N.v.t. | 16-dec-13 | N.v.t. |
Visie op supermarktstructuur | N.v.t. | 28-sep-15 | N.v.t. |
Bedrijventerreinenstrategie | N.v.t. | 1-feb-16 | N.v.t. |
Regionale en subregionale detailhandelsvisie | N.v.t. | 27-jul-15 | N.v.t. |
Programmering bedrijventerreinen Stedelijk Gebied Eindhoven 2016 en bijbehorend financieel arrangement | 10-apr-17 | 2020 |
Doelen & prestaties
2. Economie en vastgoed
1. Revitalisering bedrijventerrein(en) (De Smaale)
In 2017 zijn, op wat beplantingswerkzaamheden na, de laatste werkzaamheden afgerond in het kader van de revitalisering bedrijventerrein De Smaale. In dit project is het bestaande openbare gebied opnieuw ingericht en is er een infiltratieriool aangelegd. Ook zijn er nieuwe wegen aangelegd waardoor het bedrijventerrein beter wordt ontsloten. In 2017 is een deel van de openbare weg overgedragen aan het bedrijf GNT, een van de grootste werkgevers in onze gemeente, die daardoor ruimte krijgt om zich verder door te ontwikkelen. GNT is een grote speler op het gebied van Argifood en gebruiken de extra ruimte om verder uit te breiden.
Mede door de revitalisering is het bedrijventerrein toekomstbestendig en weer aantrekkelijk voor (nieuwe) ondernemers. Dit project is mede mogelijk door een subsidie van de provincie vanuit het BHB-fonds.
2. Economie en vastgoed
2. Beleid rondom recreatie en toerisme voortzetten, waarbij speerpunt is het vergroten van de toegankelijkheid en bekendheid van Gulbergen en Strabrechtse Heide
Uit het centrumplan Geldrop is een centraal thema ontstaan dat in het begin de 'Rode Draad' werd genoemd en als snel werd omgedoopt tot 'Verweven'. Dit thema heeft haar oorsprong in de textielhistorie van deze gemeente en het kan worden gezien als het DNA van onze gemeente. Dit gevoel werd door meerdere, vooral externe partijen, omarmd, het ontgroeide het centrumproject en er ontstond een energie die niet meer te stoppen was.
Uit de ondernemers en belanghebbenden kwam de roep om een professionaliseringsslag van het thema. De werkgroep recreatie en toerisme is daar samen met de gemeente in 2017 intensief mee aan de slag gegaan. Dit heeft geleidt tot een aanzet tot het opzetten van een villagemarketing structuur. Bij de begrotingsbehandeling in november 2017 is daarvoor voor de komende jaren een deel van de toeristenbelasting vrij gemaakt. Hiermee is een grote professionaliseringsslag gemaakt om recreatie en toerisme als belangrijke economische drager op de kaart te zetten.
De stichting villagemarketing gaat zich inzetten op projecten binnen Verweven. In 2017 is het eerste deel van het Katoenpad gerealiseerd, is het ontwerp gemaakt voor een textielroute die in 2018 geplaatst gaat worden, zijn er door de ondernemers diverse projecten gestart rondom de VVV, website, hospitality.
Voor wat betreft de promotie van de Strabrechtse Heide sluiten we aan bij de gebiedspromotie van de Groote Heide. Deze regionale samenwerking biedt voor de Strabrechtse heide veel kansen omdat het zelf te klein is om goed te worden vermarkt.
2. Economie en vastgoed
3. Nieuw bestemmingsplan met recreatieve fietsverbinding Gulbergen-Geldrop
De afwikkeling van het overdragen van de afval berg op Gulbergen is een complex geheel, waarbij de 21 gemeenten van het MRE eigenaar zijn en geld hebben beschikbaar gesteld voor de nazorg, maar de provincie en Attero verantwoordelijk voor die nazorg. De provincie beheert het beschikbare geld. Daarnaast is het MRE met Attero in een inspanningsverplichting overeengekomen dat zij na het sluiten van de bult het gebied moeten herontwikkelen.
De twee trajecten van de nazorg en de herontwikkeling lopen parallel aan elkaar maar zullen uiteindelijk volg tijdelijk zijn, de daadwerkelijke herontwikkeling moet wachten op de 'afsluiting ' van de bult. Voor de mogelijke herontwikkelingsmogelijkheden is het afgelopen jaar intensief samengewerkt met de betrokken gemeenten en partijen. Dit heeft helaas nog niet geleidt tot een definitief plan waar iedere partij mee kan instemmen en op basis waarvan een nieuw bestemmingsplan gerealiseerd kan worden.
Los van de situatie met Attero is lokaal de behoefte voor een fietsverbinding Gulbergen-Geldrop vastgesteld. Eerder zijn budgetten door de raad van dit project geaccordeerd. De vergunningen zijn verleend voor het fietspad. Deze vergunningen zijn onherroepelijk. De vergunning voor de brug wordt in de eerste helft van 2018 verleend. Een nieuw bestemmingsplan is hiervoor niet vastgesteld, er is gebruik gemaakt van een omgevingsvergunning voor afwijkend gebruik. De aanbesteding voor de bouw van de brug is afgerond. De aanleg van het fietspad en de bouw van de brug zal in de tweede helft van 2018 plaatsvinden.
2. Economie en vastgoed
4. Huidige beleid economisch sterke centra voortzetten
We zullen beide centrum- (en linten)managementorganisaties blijven ondersteunen door voor hen de reclamebelasting te innen en uit te keren.
Op verzoek van de ondernemers heeft de gemeenteraad in 2012 reclamebelasting ingevoerd.
De gemeente int de reclamebelasting en keert dit middels een subsidie uit aan de stichtingen centrummanagement. De stichtingen overleggen jaarlijks een plan van aanpak en begroting bij aanvraag van de subsidie. Daarnaast heeft de gemeente een aantal budgetten die bestemd zijn voor ontwikkelingen in het centrum, zoals feestverlichting en bloembaksubsidie, overgedragen aan de stichtingen.
Met de stichtingen centrummanagement wordt intensief samengewerkt om de centra sterker en aantrekkelijker te maken. Het doel is om meer bezoekers naar de centra te trekken, die langer blijven en meer spenderen. Hiervoor zijn binnen centrummanagement diverse werkgroepen opgericht waaronder veiligheid, sfeer en beleving, maar ook leegstand en branchering. Ter ondersteuning van dit beleid zijn afspraken gemaakt over supermarkten in de gemeenten. Door een goede ruimtelijke spreiding is er voldoende aanbod aan dagelijkse voorzieningen in de nabijheid van iedere burger.
2. Economie en vastgoed
5. Snelle realisatie van het totale plan Centrum Mierlo (realisatie Den Binnen, Openbaar gebied)
In 2014 is het oude winkelcentrum Den Binnen gesloopt. Eind 2014 is gestart met de eerste fase van de herbouw van het winkelcomplex. Tevens is een start gemaakt met een complete renovatie van het openbaar gebied. In 2015 is het eerste deel van de Margrietstraat aangepakt. In 2016 zijn het parkeren bij de Rabobank, het Molenplein, het parkeerterrein Frisostraat en de Frisostraat, een deel van de Margrietstraat en het parkeren bij de Plus uitgevoerd. In 2017 is de bouw van Den Binnen gerealiseerd en zijn de laatste wegen en parkeerplaatsen aangepakt. Momenteel is de laatste fase in uitvoering. Dit betreft hoek Dorpsstraat/Vesperstraat. Wij hopen dit te kunnen afronden in juni 2018.
2. Economie en vastgoed
6. Uitvoering centrumplan Geldrop
Er wordt in een continue stroom gewerkt aan de realisatie van het centrumplan van Geldrop.
- De fase Korte Kerkstraat/Bogardeind is in 2016 voorbereid en in het najaar 2017 uitgevoerd;
- De herinrichting van de Heuvel, doorgang achter de Kerk, onderdoorgang ABNAMRO en het parkeerterrein markt zijn in 2017 opgestart voor uitvoering in 2018;
- De aanpassing van de aansluiting Molenstraat/Johan Peijnenburgweg is opgestart voor uitvoering in 2019;
- De herinrichting Hofstraat en de inrichting van parkeerterrein de Meent zijn opgestart teneinde de uitvoering plaats kan vinden tegelijk en direct volgend op de verbouwing van het gemeentehuis;
- Stimuleringsregeling gevelverbetering. Dit beleid is in 2016 uitgevoerd en zal de komende jaren worden toegepast; jaarlijks worden enkele gevelsubsidies toegekend, gesprekken worden gevoerd met eigenaren vastgoed. Met een bijdrage uit deze regeling is de luifel op de Korte Kerkstraat vervangen;
- Verweven; rode draad voor het centrum voor ruimtelijke inrichting en thematische invulling gevormd en verwerkt tot plannen. In ieder inrichting wordt het thema doorgevoerd maar het thema wordt nu ook breed geborgd in villagemarketing waardoor het een nog duidelijkere uitstraling zal krijgen;
- In 2017 zijn de voorbereidingen gestart voor een belevingsroute door het centrum die aansluit bij het thema Verweven.
2. Economie en vastgoed
7. Wensen van de raad m.b.t. gemeentelijke huisvesting in kaart brengen om te komen tot scenario’s. Voorkeursvariant wordt ter besluitvorming voorgelegd
Voor de verbouwing van de eerste en tweede verdieping van het gemeentehuis aan de Hofstraat werd een definitief ontwerp in 2016 vastgesteld. De verbouwing werd nog niet gestart in verband met
mogelijke consequenties van de besluitvorming over een multifunctionele vergaderlocatie. Begin 2017 heeft de raad een voorkeursvariant voor de vergaderlocatie bepaald. Deze variant heeft gevolgen voor de geplande aanpassing van het gemeentehuis. In 2017 is de gehele aanpassing van het gemeentehuis, dus de eerste en tweede verdieping incl. een vergaderlocatie op de eerste verdieping voorbereid. De aanbesteding van de eerste en tweede verdieping verbouwing van het gemeentehuis en de vergaderlocatie heeft binnen budgetten plaatsgevonden en is getekend.
2. Economie en vastgoed
8. De gemeente heeft behoefte aan een deugdelijke en representatieve vergaderlocatie, waarook grotere groepen terecht kunnen. Uiteraard zou deze vergaderruimte voor meerderedoelen ingezet kunnen worden, onder meer ook voor raadsvergaderingen. Op basis vaneen breed onderbouwd voorstel vanuit het college, dat voor de zomervakantie 2016 aan deraad wordt voorgelegd en waarin rekening wordt gehouden met de huidige en toekomstigebehoefte, zal de raad nog dit jaar een definitief besluit nemen.
Begin 2017 heeft de raad een voorkeursvariant voor de vergaderlocatie bepaald. Deze variant heeft gevolgen voor de geplande aanpassing van het gemeentehuis. In 2017 is de vergaderlocatie ontworpen en uitgewerkt als onderdeel van de verbouwing van de 1e en 2e verdieping van het gemeentehuis. Start bouw zal in het 1e kwartaal 2018 plaats vinden.
2. Economie en vastgoed
9. Economie is een grensoverschrijdend verschijnsel. In dat kader is juist samenwerking metde gemeenten in het stedelijk gebied van groot belang. Een brede oriëntatie maakt hetmogelijk om Geldrop-Mierlo op economisch gebied nadrukkelijker op de kaart te zetten.Brainport, Agrofood en toerisme zijn speerpunten van het economisch beleid van degemeente. Naast enkele grote bedrijven faciliteert de gemeente met name het MKB.
Sinds januari 2015 is de gemeente Geldrop-Mierlo bestuurlijk en ambtelijk voorzitter van de
Werkgroep Werken van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE). Onder onze leiding zijn er bestuurlijk
afspraken gemaakt om de dubbele mismatch in vraag naar en aanbod van bedrijventerreinen op te
lossen. Deze oplossing wordt vergezeld van een financieel arrangement waarin wordt vastgelegd dat
de gemeenten die bedrijventerreinen schrappen enigszins financieel worden tegemoetgekomen. Ook
is een Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties opgezet om innovatie en werkgelegenheid op bestaande bedrijventerreinen te stimuleren. In 2017 heeft besluitvorming in alle 9 gemeenteraden plaatsgevonden.
Ondertussen heeft het Rijk de Brainportregio de Mainport status toegekend. Deze status brengt veel kansen en mogelijkheden met zich mee.
Om de economische speerpunten te kunnen realiseren begeleiden we initiatieven van grote, toonaangevende, bijzondere werkgevers met grote zorg, onze accountmanager benaderd deze integraal.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 540 | 534 | 716 | 182 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Lasten | 832 | 742 | 717 | 25 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 2 | -11 | 16 | 27 | |||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 45 | 1.252 | 1.516 | -264 | |||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 44 | 1.263 | 1.501 | -291 | |||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -335 | -1.471 | -1.501 | -31 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.