Programma
5. Sociale zaken en armoedebeleid
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Participatiewet kadernota | N.v.t. | N.v.t. | |
Wet sociale werkvoorziening (Wsw) | N.v.t. | N.v.t. | |
Armoedebeleid | N.v.t. | N.v.t. | |
Minimabeleid | N.v.t. | N.v.t. | |
Schuldhulpverlening | N.v.t. | N.v.t. | |
Nota "Zekerheid, solidariteit en in vertrouwen - uitgangspunten Duurzame armoede-bestrijding" | N.v.t. | 16-apr-12 | N.v.t. |
Kadernota Doorontwikkeling Armoedebeleid | 2017-2018 | 10-jul-17 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
5. Sociale zaken en armoedebeleid
1. Inzetten op het handhaven van het bestaande niveau van sociaal beleid en regelingen
Op 10 juli 2017 is de Kadernota Doorontwikkeling Armoedebeleid vastgesteld. Op basis van deze nota zijn voorzieningen voor jeugdigen verruimd. Denk hierbij aan het Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds en Stichting Leergeld. Het gebruik van deze voorzieningen is goed. De verruiming hebben we mogelijk kunnen maken door de extra bijdragen vanuit het Rijk die bedoeld is voor armoedebestrijding onder kinderen. Er is ingestoken op een goede informatievoorziening wat betreft alle voorzieningen voor minima. We hebben eind 2016 een folder met alle regelingen voor minima huis aan huis verspreid. Daarnaast hebben we halverwege 2017een vergelijkbare folder binnen onze gemeenschap verspreid. Ook onze partners binnen het armoedebeleid zijn hierin belangrijk. Dit hebben wij wederom herhaald februari van 2018. In 2018 zullen we nader uitvoering geven aan de acties uit de Kadernota. Bij de doorontwikkeling van het armoedebeleid zullen wij ons met name richten op preventieve acties in het kader van schulden.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
2. Doorzetten actieve informatiebeleid in samenwerking met private initiatieven
Naast de reguliere publicaties op internet en in Middenstandsbelangen biedt het netwerk van particuliere verenigingen ondersteuning aan diegenen die hieraan behoefte hebben. Het platform Armoedebeleid vervult hierin een belangrijke rol. Het Platform Armoedebeleid is altijd opzoek naar nieuwe verbindingen in de gemeenschap. Zo hebben wij in 2017 nieuwe verbindingen gezocht met partners op cultureel vlak, maar ook digitaal vlak (communicatie mogelijkheden).
Daarnaast zijn we dit jaar rechtstreeks in contact getreden met gezinnen die te maken hebben met armoede. Dit betekent dat wij samen met de vrijwilligers van Stichting Leergeld huisbezoeken hebben afgelegd.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
3. Streven in onze werkwijze om zoveel mogelijk burgers te helpen naar betaalde arbeid binnen de beschikbare budgetten
In 2016 is het Werkbedrijf Atlant – De Peel van start gegaan. Hiervoor is een Gemeenschappelijke Regeling vastgesteld, waar de gemeente Geldrop-Mierlo volledig in participeert. Dit betekent dat wij ook deel uitmaken van het bestuur van dit werkbedrijf. Hierdoor hebben wij rechtstreeks invloed op de beleidsprioriteiten. In 2017 is de organisatie verder geoperationaliseerd. Het resultaat is een nieuwe organisatie (Senzer) met eigen visie:
- Zie talent;
- Toon lef;
- Grijp kansen;
- Geef toekomst.
Om tot de nieuwe organisatie te komen zijn in 2017 veel processen beschreven en geïmplementeerd. Van de medewerkers wordt een hele andere manier van denken en werken gevraagd: van rechtmatigheid naar doelmatigheid. Medewerkers komen steeds beter in hun nieuwe taak, omgeving en processen. Binnen Senzer maken wij ons hard voor de arbeidsmarkttoeleiding. Hierbij ligt de focus op lokaal maatwerk naar zowel werkzoekenden als naar het lokale bedrijfsleven.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
4. Stimuleren van activiteiten (voor werkzoekenden) binnen het sociale domein en relatie leggen met re-integratiebeleid
De Verordening tegenprestatie is in 2015 vastgesteld. In 2016 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van de Tegenprestatie. Deze evaluatie heeft geen aanleiding gegeven om het beleid te wijzigen voor het jaar 2017. Dit betekent dat de uitvoering in 2017 is voortgezet.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
5. Startersbeurs jongeren voorzetten en jongeren zonder startkwalificatie hulp bieden met vervolgopleiding
In 2016 is de startersbeurs binnen de arbeidsmarktinstrumenten van het nieuwe Werkbedrijf Atlant-De Peel opgenomen. Gezien de tegenvallende resultaten m.b.t. het gebruik van de startersbeurs focussen wij ons nu op de jongeren middels het PORTAAL en het project Uitstroom naar werk. Door deze projecten ontstaat een sluitende aanpak van school naar werk. Door jongeren vroegtijdig op te pakken (reeds in hun schoolomgeving) voorkomen we juist dat ze een aanvraag moeten doen voor een uitkering. De jongeren vanuit Het PORTAAL en Uitstroom naar werk zijn juist degenen die niet zelfstandig hun weg weten te vinden naar de (reguliere) arbeidsmarkt. Wij geloven dat dit tot een meer duurzaam resultaat zal leiden dan de voornoemde startersbeurs.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
6. Werken aan duurzame armoedebestrijding
De samenwerking met particuliere initiatieven binnen het armoedebeleid is de afgelopen jaren flink toegenomen. Er is sprake van meer samenwerking tussen de verschillende verenigingen op het terrein van Armoedebestrijding. Ook hebben enkele verenigingen een vaste plek binnen het gemeentelijk beleid gekregen. Stichting Leergeld vervult bijvoorbeeld een belangrijke rol bij onze samenwerking met het Jeugdsportfonds en het jeugdcultuurfonds. Ook het project budgetmaatje voor de ondersteuning bij schuldhulp moet in dit kader worden genoemd. Wij zullen in 2018 doorgaan op de ingeslagen weg. Daarbij zal extra aandacht worden gegeven aan preventieve activiteiten ten behoeve van schuldenproblematiek.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
7. Ontwikkelen van alternatieve werkwijzen zoals een vertrouwensexperiment stimulerende bijstand.
In 2017 is in samenwerking met het Veranderlab Vertrouwensexperiment en de Universiteit van Tilburg een voorstel tot een Vertrouwensexperiment regelarme bijstand opgesteld. In dit proces van het onderzoek naar een vertrouwensexperiment is ook samengewerkt met individuele inwoners, het Cliëntenplatform Minima, het Armoedeplatform en Senzer. De raad heeft niet ingestemd met het voorstel. Op dit moment doen we nader onderzoek naar andere mogelijkheden tot een Vertrouwensexperiment. In het voorjaar van 2018 zal dit resulteren in een nieuw voorstel dat aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
8. De raad zal zich hard maken voor het blijvend en vernieuwend vormgeven van het socialegezicht van de gemeente Geldrop-Mierlo door het uitvoeren van vastgesteld beleid.Daarnaast gaat ze de uitdaging aan mogelijkheden te onderzoeken naar experimenten voorhet anders vormgeven van het sociale gezicht.
In opdracht van de raad is er onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor een
vertrouwensexperiment Stimulerende Bijstand/ garantie inkomen. In het voorjaar van 2018 zal dit resulteren in een nieuw voorstel dat aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
9. Uitstroom uit WWB heeft hoge prioriteit. Zoveel mogelijk mensen met een uitkering wordenbegeleid naar (nieuw) werk.
Door de verhoogde instroom en de samenstelling van de cliëntenpopulatie is de uitstroom
achtergebleven bij de verwachting. Senzer heeft op 6 december 2017 een toelichting aan de gemeenteraad gegeven over de exacte oorzaken van dit resultaat. Daarnaast heeft Senzer de aanpak gepresenteerd die wordt gehanteerd. Om te zorgen voor meer sturing in de nabije toekomst, zijn wij in overleg getreden met Senzer over het maken van prestatieafspraken.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
10. Geldrop-Mierlo neemt haar rol in de opvang van vluchtelingen, statushouders en/ofasielzoekers. Een sociale opgave, die ook extra kosten met zich mee kan brengen. Hetgemeentebestuur borgt een goede en tijdige communicatie met en betrokkenheid vanburgers bij mogelijke ontwikkelingen op dit gebied.
In 2016 werd de gemeente geconfronteerd met een sterke stijging van het aantal asielzoekers met een verblijfsvergunning. Het rijk heeft structureel extra middelen beschikbaar gesteld om vergunninghouders intensiever te kunnen begeleiden. Daarnaast zijn er incidentele middelen beschikbaar gesteld om de vergunninghouders die eerder naar ons land zijn gekomen en minder intensieve begeleiding hebben ontvangen, indien nodig alsnog deze begeleiding te kunnen bieden. De focus van de inzet van deze middelen is dat vergunninghouders zoveel en zo snel als mogelijk meedoen met onze samenleving. Want alleen door meedoen leren ze de taal en kunnen ze hier een leven opbouwen. Daarom zijn deze middelen in 2017 vooral ingezet voor:
- versterken van de casusregie;
- betere begeleiding bij kennismaken in de buurt en de gemeente;
- extra groepsgewijs cursusaanbod, aangeboden door het Vluchtelingenwerk van de LEVgroep;
- de inzet van een klantmanager zorg met aandachtsgebied vergunninghouders bij het CMD;
- het begeleiden naar zinvolle activiteiten, dan wel werk, met nadruk op het leren van de taal door Senzer.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Senzer
GR Senzer te Helmond
Doel en openbaar belang
Senzer voert de Participatiewet uit voor de arbeidsmarktregio Helmond en Peelland. De gemeente Geldrop-Mierlo maakt deel uit van deze arbeidsmarktregio. Ook de dienstverlening aan de Wsw-ers die voorheen in dienst waren van de Atlantgroep valt hieronder.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Wij verwachten dat Senzer passende arrangementen levert voor de doelgroep van de Participatiewet. Hierbij is een budgettair neutrale uitvoering het uitgangspunt. De beschikbare Buigmiddelen en Participatie-middelen van de gemeente Geldrop-Mierlo worden zo veel mogelijk benut. Hierbij merken wij op dat 44% van de Participatie-middelen beschikbaar is voor lokale projecten.
Het verwacht resultaat is dat er uitstroom vanuit de bijstand wordt gerealiseerd en dat de Participatiewet rechtmatig en doelmatig wordt uitgevoerd binnen de daarvoor beschikbare budgetten.Veranderingen en ontwikkelingen
Met ingang van 1-1-2016 is de gemeente Geldrop-Mierlo toegetreden tot de GR Werkbedrijf Atlant-De Peel. Dit Werkbedrijf is een fusie van De Atlantgroep en het Werkplein in Helmond.
De naam van de gemeenschappelijke regeling is per 1 oktober 2016 veranderd in Senzer.Risico’s
Wij zijn als deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling volledig risicodrager voor eventuele tekorten van Senzer.
Om te voorkomen dat er verliezen ontstaan zullen wij onze participatiemiddelen en Buig-middelen zoveel mogelijk inzetten om Senzer goed te laten functioneren. Op deze manier willen wij een budgettair neutrale uitvoering van de Participatiewet realiseren. Door deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling kunnen wij tevens aanspraak maken op een gedeelte van de in het verleden opgebouwde reserves van De Atlantgroep.Afbreukrisico van geen deelname
N.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
N.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Senzer is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Helmond, Asten, Someren, Deurne, Laarbeek, Gemert-Bakel en Geldrop-Mierlo participeren.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks Bestuur: wethouder G.M.J. Jeucken
Algemeen Bestuur: wethouder R.G.B. Hoekman-Sulman.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Jaarlijks zullen het ondernemingsplan en de jaarcijfers aan de raad worden voorgelegd. Tevens worden maandelijks factsheets met actuele cijfers naar de raad gestuurd.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdragen
2017
12.147.579
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
voorlopig
Eigen vermogen
450.000
19.809.000
Vreemd vermogen
16.000
23.665.000
Resultaat boekjaar
0
2.023.413
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 9.780 | 9.780 | 10.908 | 1.127 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Lasten | 18.824 | 16.369 | 17.855 | -1.486 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | -2 | -2 | |||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -9.044 | -6.589 | -6.945 | -356 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.