Programma
8. Democratisch bestuur
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vast-gesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Rekenkamercommissie: Verbonden partijen, inzicht en sturen met financiën | N.v.t. | 28-sep-15 | N.v.t. |
Inspraak- en participatieverordening en verordening burgerinitiatief 2015 | N.v.t. | aug-15 | N.v.t. |
Evaluatieverslag burgerparticipatie | N.v.t. | 10-jul-17 | N.v.t. |
Nota Verbonden partijen | N.v.t. | 31-okt-16 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
8. Democratisch bestuur
1. Streven naar een optimale dienstverlening voor de burger waarin zoveel mogelijk producten helder en digitaal worden aangeboden. Doelstelling is om de beste gemeentelijke dienstverlener van Zuidoost Brabant te worden.
De dienstverlening staat. Tenminste, alle producten die gevraagd worden zijn fysiek, persoonlijk en digitaal beschikbaar en we zetten in op samenwerking en burgerparticipatie met onze inwoners, bedrijven en instellingen. Maar verbetering is altijd mogelijk en noodzakelijk. Dat is ook de ambitie die vanuit de strategische visie wordt uitgesproken (betekenisvolle dienstverlening en topservice).
Als onderlegger en focus voor de gevraagde (verbetering en doorontwikkeling van de) dienstverlening is in lijn met de strategische visie een dienstverleningsconcept opgesteld.
Dat helpt ons om de juiste keuzes te maken en de juiste inspanningen te verrichten om de dienstverlening constant te verbeteren en naar een hoger niveau te brengen.
8. Democratisch bestuur
2. Permanente aandacht voor kwaliteitsverbetering in de service voor moderne communicatiemiddelen
Optimalisering van de dienstverlening is een structureel aandachtspunt in onze organisatie. Ter verbetering van de digitale dienstverlening is in 2017 de gemeentelijke website verder verbeterd. Zo zijn de gemeentelijke producten beter weergegeven en is het aantal daarvan ook verminderd om de vindbaarheid te vergroten. Daarnaast is het aantal producten dat ook daadwerkelijk via de website te bestellen is vergroot. Hiervoor zijn digitale formulieren ontwikkeld of verbeterd. Ook op Social Media weten onze inwoners ons te vinden. Met ruim 5000 volgers op Facebook en een snel groeiend bereik op LinkdIn worden onze inwoners bijgepraat over actuele zaken die spelen in onze gemeente. In 2017 is er een piketregeling opgesteld om zorg te dragen voor de bereikbaarheid van onze organisatie via Social Media. Dagelijks zijn wij tot 22.00 uur ‘s avonds ‘open’ voor online communicatie. Aan het eind van 2017 is ten behoeve van monitoring van de online communicatie het systeem Obi4One aangeschaft. In 2018 gaan we hiermee aan de slag. Verdere verbetering van de website staat ook in 2018 op de planning.
8. Democratisch bestuur
3. In 2016 wordt de nota Verbonden Partijen aangeboden. We gaan nut en noodzaak van de samenwerkingsverbanden beter communiceren.
In de nota wordt het belang van een goede informatievoorziening over de verbonden partijen aan de burgers onderkend. Het moet burgers duidelijk zijn waarom we in een verbonden partij participeren en wat dat oplevert. De gemeenteraad wordt van tijd tot tijd bijgepraat door onze vertegenwoordigers in die verbonden partijen over de ontwikkelingen die daar spelen. Na vaststelling van de nota verbonden partijen in 2016 is in 2017 gestart met de informatievoorziening over de verbonden partijen. In twee artikelen in Middenstandsbelangen zijn we eerst ingegaan op de algemene aspecten van verbonden partijen en hebben we in het tweede artikel aandacht besteed aan de GGD.
8. Democratisch bestuur
4. In augustus 2015 is de inspraak- en participatieverordening en de verordening burgerinitiatief 2015 vastgesteld. Deze worden geëvalueerd.
Met de vaststelling is participatie en inspraak in beginsel op alle terreinen van gemeentelijk bestuur mogelijk. Het wordt toegepast wanneer een situatie ingrijpend verandert.
Het past meer en meer bij het openbaar bestuur om de inwoners, verenigingen en bedrijfsleven daar bij te betrekken. We moeten als overheid inspelen op de wensen die leven in de samenleving. De samenleving wil zelf hun toekomst bepalen, de rol van de overheid is die van een op afstand geplaatste regisseur. Op het VNG congres verwoordde commissaris van de Koning, de heer Van de Donk, het als volgt: "de tijd van de eindplaatjes en eenheidsworst over is. Het gaat om de tijd van verandering en daar flexibel op kunnen inspelen. We moeten niet de V&D van de samenleving worden, maar inspelen op de vraag en veerkracht van de burgers en maatschappelijke organisaties. Het gaat om het opnieuw verbinden van de maatschappelijke democratie met de representatieve democratie".
Op velerlei terrein, zowel in het sociaal - als ruimtelijke domein, wordt daarmee in Geldrop-Mierlo geëxperimenteerd. Denk bijvoorbeeld aan onze veranderlabs. of aan de herinrichting van de Langstraat of de Korte Kerkstraat.
De nieuwe werkwijze is in 2017 geëvalueerd. De raad heeft ingestemd met de gedane aanbevelingen. Daarnaast is een door de PvdA geïnitieerde motie aangenomen waarin het college wordt verzocht alle vertegenwoordigende organisaties uit te nodigen om samen met een raadsvertegenwoordiging te evalueren hoe zij de samenwerking met de gemeente ervaren hebben en hoe zij die in de toekomst zien. Afgesproken is deze evaluatie te laten plaatsvinden met een vertegenwoordiging uit de nieuwe gemeenteraad die op 21 maart 2018 is / wordt gekozen.
8. Democratisch bestuur
5. We hebben behoefte aan een deugdelijke en representatieve vergaderlocatie, waar ook grotere groepen terecht kunnen.
Op 13 maart 2017 nam de raad een amendement aan om op innovatieve en efficiënte wijze een goede en multifunctionele (vergader) ruimte op het gemeentehuis te bouwen.
Een ruimte voor onder meer vergaderingen van de gemeenteraad, maar ook bedoeld als ruimte voor flexibele werkplekken. Naar aanleiding van dit besluit is de toen al lopende aanbesteding voor de renovatie stil gelegd om later opnieuw te starten met de gewijzigde plannen voor de uitbreiding van een multifunctionele vergaderruimte. Ten einde de renovatie en uitbreiding gelijktijdig te kunnen laten uitvoeren. De aanbesteding heeft plaatsgevonden.
8. Democratisch bestuur
6. Op basis van een vast te stellen Kadernota Verbonden Partijen zal de raad huidige en nieuwe samenwerkingsverbanden beoordelen. Democratische legitimiteit van en zeggenschap in samenwerkingsverbanden zullen voldoende geborgd moeten zijn.
De raad heeft op 31 oktober 2016 de Nota Verbonden partijen 2016 vastgesteld. Ook zijn inmiddels vanuit de 4 grote regionale Gemeenschappelijke Regelingen een tweetal beleidsnotities in het kader van de P&C cyclus vastgesteld. Deel 1 richtte zich op de harmonisering van indexeringsuitgangspunten en bestuurlijke planning en deel 2 gaat over het treasurystatuut, de financiële verordening, de controleverordening, de beleidsregels reserves en voorzieningen en de Algemene Reserve.
8. Democratisch bestuur
7. De raad evalueert de huidige werkwijze en zal daar waar nodig zijn vergaderstructuuraanpassen en de taakstelling van de auditcommissie en het presidium opnieuw formuleren.
Uit de evaluatie van vergaderstructuur, besproken in het presidium, komt het volgende naar voren.
De structuur draagt bij aan het BOB-model. De eerste fases in dat model (beeldvorming en oordeelsvorming) lopen nog wel eens door elkaar heen. In fase beeldvorming wordt nog te veel vast gehouden aan het “vergaderstramien”. Structuur vormt wel een belasting voor agenda’s en men komt soms in tijdnood. Het gaat vaak om integrale onderwerpen, die ook ambtelijk veel voorbereiding vragen. De “mededelingen van de portefeuillehouder(s)” is een goed onderdeel.
De betrokkenheid met en opbouw van specialismen in de fracties is toegenomen.
Het is een taak voor de voorzitter van de diverse kamers om samen met de betreffende portefeuillehouder een goede planning te maken, ook voor de langere termijn.
Geconstateerd is dat er wel veel artikel 47 vragen worden gesteld, waarvan de beantwoording veel tijd kost. Het gaat soms sneller via rechtstreeks contact. Dit geldt ook zeker voor technische vragen.
Verder is de wens uitgesproken om de Auditcommissie weer in te stellen en de kamers weer commissies te gaan noemen. Bij de collegeonderhandelingen in 2018 zal dit meegenomen worden.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 751 | 925 | 1.041 | 116 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Lasten | 3.380 | 3.441 | 3.165 | 276 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||
Toevoegingen | 159 | 2.469 | 2.453 | -16 | |||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -159 | -2.469 | -2.453 | 16 | |||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -2.470 | -46 | 329 | 376 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.