Ga naar de inhoud van deze pagina.
Geldrop - Mierlo / Jaarrekening 2017
  • Algemene inleiding
    • Algemene toelichting en inleiding bij programma's
    • 1. Gebiedsgericht werken
    • 2. Economie en vastgoed
    • 3. Veiligheid en handhaving
    • 4. Bestuurlijke samenwerking
    • 5. Sociale zaken en armoedebeleid
    • 6. Zorg, welzijn en cultuur
    • 7. Jeugdbeleid en onderwijs
    • 8. Democratisch bestuur
    • 9. Natuur, milieu en duurzaamheid
    • 10. Bereikbaarheid en verkeer
    • 11. Bouwen en wonen
    • 12. Financiën en belastingen
    • Overzicht algemene dekkingsmiddelen
    • Overzicht onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Beleidsindicatoren
    • Balans
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Toelichting op de balans
    • Niet in de balans opgenomen verplichtingen
    • Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
    • Het overzicht van baten en lasten per taakveld
    • Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
      • Vennootschapsbelasting
      • Begrotingsrechtmatigheid
      • Analyse overzicht van baten en lasten
      • Overzicht onvoorzien
      • Overzicht van de incidentele baten en lasten
      • Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      • Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
    • Overzicht van investeringen en projecten
      • Overzicht van reserves en voorzieningen
      • Toelichting op de reserves
      • Toelichting op de voorzieningen
    • Controleverklaring
  • Bijlage Single information single audit (SISA)
  • Bijlage Overzicht subsidies
  • Home
  • Jaarrekening
  • Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
  • Analyse overzicht van baten en lasten

Analyse overzicht van baten en lasten

Analyse overzicht van baten en lasten

1. Gebiedsgericht werken

1. Gebiedsgericht werken

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

4.020.000

Realisatie 2017

3.929.000

Saldo excl. mutaties reserves

91.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

91.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Openbare orde en veiligheid

1

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-4.000

Totaal baten Openbare orde en veiligheid

-4.000

Lasten Openbare orde en veiligheid

2

Directe salariskosten taakveld Openbare orde en veiligheid
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot. Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-71.000

3

Overige verschillen < € 25.000,-

I

37.000

Totaal lasten Openbare orde en veiligheid

-34.000

Baten Samenkracht en burgerparticipatie

4

Accommodaties kinderopvang
Kinderdagverblijf aan de Rederijkestraat is opgeheven.
Kinderdagverblijf brede school Luchen kent een ingroei scenario en heeft consequenties voor de huuropbrengst.

I

-90.000

5

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-37.000

Totaal baten Samenkracht en burgerparticipatie

-127.000

Lasten Samenkracht en burgerparticipatie

6

Wmo AWBZ Coördinatie zorg / wonen met zorg
Onder andere de subsidie aan Ananz wordt hieruit bekostigd.
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

157.000

7

Collectieve maatschappelijke dienstverlening
In 2015 is de rol- en taakverdeling tussen CMD en de LEVgroep veranderd. In 2016 is daarom gezocht naar een nieuwe balans tussen de individuele ondersteuning vanuit het CMD en de collectieve ondersteuning vanuit de LEVgroep. Hierdoor heeft de LEVgroep in 2016 minder uitgevoerd onder de collectieve maatschappelijke dienstverlening. In 2017 is er ingezet op het op orde krijgen van de basis. Daarom is een lagere subsidie verstrekt met de mogelijkheid om, wanneer de basis op orde was, op basis van concrete plannen aanvullende subsidie aan te vragen. Er is geen aanvullende subsidieaanvraag ingediend en er is dus geen aanvullende subsidie verstrekt. Voor 2018 verwachten wij dat de doorontwikkeling verder vorm krijgt en er een aanvullende subsidieaanvraag komt. Hierdoor kan de collectieve dienstverlening aan onze inwoners beter vorm krijgen.

I

42.000

8

Incidentele subsidies
Diverse initiatieven die mogelijk voor incidentele subsidie in aanmerking hadden kunnen komen vonden plaats op het gebied van Sport en zijn betaald vanuit de voorziening Breedtesport. De verwachting is dat deze onderbenutting incidenteel is.

I

26.000

9

Wijkverenigingen
Volledige overschrijding is veroorzaakt door investeringen van Speeltuin De Viking ad € 82.777,- . Deze gaan ten laste van de investeringsreserve. Het betreft een incidentele overschrijding omdat er de afgelopen jaren relatief weinig aan investeringen is gedaan in de Viking en dat in 2017 is ingehaald door een groot beroep op de voorziening te doen.

I

-54.000

10

Algemeen accommodatiebeleid sociaal cultureel werk
In 2017 zijn er minder subsidies verstrekt ten behoeve van het accommodatiebeleid dan begroot.

I

30.000

11

Jeugdbeleid CMD
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

195.000

12

Directe salariskosten taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot. Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-87.000

13

Overige verschillen < € 25.000,-

I

1.000

Totaal lasten Samenkracht en burgerparticipatie

310.000

Indirecte baten en lasten

14

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar product "Accommodaties kinderopvang"
(-/- € 27.000,-);
- Activa afgerekend naar product "Wijkcentrum De Dreef"
(-/- € 12.000,-);
- Overige activa (-/- € 12.000,-).

I

-51.000

15

Afronding

I

-3.000

Totaal

91.000

Analyse overzicht van baten en lasten

2. Economie en vastgoed

2. Economie en vastgoed

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

208.000

Realisatie 2017

1.000

Saldo excl. mutaties reserves

207.000

Mutaties reserves (saldo)

-238.000

Verklaring van het saldo

-31.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Economische ontwikkeling

1

Overige verschillen < € 25.000,-

I

1.000

Totaal baten Economische ontwikkeling

1.000

Lasten Economische ontwikkeling

2

Directe salariskosten taakveld Economische ontwikkeling
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

27.000

3

Overige verschillen < € 25.000,-

I

7.000

Totaal lasten Economische ontwikkeling

34.000

Baten Bedrijfsloket en -regelingen

4

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-7.000

Totaal baten Bedrijfsloket en -regelingen

-7.000

Lasten Bedrijfsloket en -regelingen

5

Overige verschillen < € 25.000,-

I

8.000

Totaal lasten Bedrijfsloket en -regelingen

8.000

Baten Economische promotie

6

Toeristenbelasting
Het aantal overnachtingen in 2017 ten opzichte van 2016 is met ruim 80.000 gestegen, dankzij een betere economische situatie, gebiedspromotie en toeristische voorzieningen. Hierdoor kunnen de begrote opbrengsten uit toeristenbelasting vanaf 2018 structureel met € 70.000,- worden verhoogd. Het overige gedeelte merken wij aan als incidenteel.

I
S

120.000
70.000

7

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-2.000

Totaal baten Economische promotie

188.000

Lasten Economische promotie

8

Overige verschillen < € 25.000,-

I

10.000

Totaal lasten Economische promotie

10.000

Indirecte baten en lasten

9

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Reserve Recreatie en toerisme (-/- € 251.000,-);
- Reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven (€ 14.000,-).

I

-237.000

10

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar product "Economische zaken" (-/- € 27.000,-).

I

-27.000

11

Afronding

I

-1.000

Totaal

-31.000

Analyse overzicht van baten en lasten

3. Veiligheid en handhaving

3. Veiligheid en handhaving

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.767.000

Realisatie 2017

1.768.000

Saldo excl. mutaties reserves

-1.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

-1.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Crisisbeheersing en brandweer

1

Regionale brandweer
Het nadeel van € 50.000,- aan de batenkant moet in relatie worden gezien met het voordeel van € 65.000,- aan de lastenkant.
Vanaf 2018 brengen wij de begrote baten van € 50.000,- in mindering op de begrote lasten, zodat de raming in het vervolg beter aansluit op de realisatie.

S

-50.000

2

Overige verschillen < € 25.000,-

I

2.000

Totaal baten Crisisbeheersing en brandweer

-48.000

Lasten Crisisbeheersing en brandweer

3

Regionale brandweer
Het voordeel van € 65.000,- aan de lastenkant moet in relatie worden gezien met het nadeel van € 50.000,- aan de batenkant.
Vanaf 2018 brengen wij de begrote baten van € 50.000,- in mindering op de begrote lasten, zodat de raming in het vervolg beter aansluit op de realisatie.

S

65.000

4

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-16.000

Totaal lasten Crisisbeheersing en brandweer

49.000

Indirecte baten en lasten

5

Kapitaallasten

I

-3.000

6

Afronding

I

1.000

Totaal

-1.000

4. Bestuurlijke samenwerking

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

0

Realisatie 2017

0

Saldo excl. mutaties reserves

0

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

0

Programma 4 bevat geen taakvelden en is daarom nul.

Analyse overzicht van baten en lasten

5. Sociale zaken en armoedebeleid

5. Sociale zaken en armoedebeleid

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

6.589.000

Realisatie 2017

6.947.000

Saldo excl. mutaties reserves

-358.000

Mutaties reserves (saldo)

2.000

Verklaring van het saldo

-356.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Inkomensregelingen

1

WWB 21 <> 65 jaar
Het voordeel valt weg tegen de lasten op WWB 21 <> 65 jaar.
Wij hebben meer inkomsten ontvangen voor bijstandsuitkeringen. Deze inkomsten zetten wij één op één door naar Senzer.
Per saldo (baten -/- lasten) resteert er een nadelig verschil van € 100.000,-. Dit is te verklaren doordat meer mensen gebruik hebben gemaakt van een bijstandsuitkering. Een oorzaak hiervan is de toename van statushouders.
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

363.000

2

Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BBZ)
Het voordeel valt op € 10.000,- na weg tegen de lasten op Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BBZ).

I

164.000

3

BBZ gevestigd rentedragend
Het nadeel valt op € 4.000,- na weg tegen de lasten op BBZ gevestigd rentedragend.

I

-81.000

4

BBZ renteloos
Het nadeel valt weg tegen de lasten op BBZ startend rentedragend. Het saldo bedraagt € 16.000,-.

I

-27.000

5

Bijzondere bijstand
Het voordeel valt weg tegen de lasten op Bijzondere bijstand.

I

57.000

6

Vrijval voorziening Dubieuze debiteuren
Ultimo 2017 heeft Senzer de debiteurenpostie BUIG/BBZ over genomen van de gemeente. De gehanteerde berekeningsmethodiek Senzer is afwijkend van de berekening in voorgaande jaren en geeft een eenmalig voordeel van per saldo € 272.000,- (€ 580.000,- -/- € 308.000,- zie bedrag hieronder bij Voorzieningen).
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

580.000

7

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-19.000

Totaal baten Inkomensregelingen

1.037.000

Lasten Inkomensregelingen

8

WWB 21 <> 65 jaar
Het nadeel valt grotendeels weg tegen de baten op WWB 21<> 65 jaar.

I

-463.000

9

Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BBZ)
Het nadeel valt weg tegen de baten op Bijstandsbesluit zelfstandigen (BBZ).

I

-154.000

10

BBZ gevestigd rentedragend
Het voordeel valt weg tegen de baten op BBZ gevestigd rentedragend.

I

77.000

11

BBZ renteloos
Het voordeel valt weg tegen de baten op BBZ renteloos.

I

43.000

12

Bijzondere bijstand
Het voordeel valt gedeeltelijk weg tegen de baten op Bijzondere bijstand. Er resteert een nadelig verschil van € 175.000,-. De verklaring hiervoor is dat er meer gebruik is gemaakt van de voorziening Bijzondere bijstand. Door de succesvolle communicatie in het 4e kwartaal van 2016 (huis aan huis verspreidde folder over regelingen minimabeleid) en in 2017 (folder over regelingen minimabeleid) is er een toename van het gebruik bijzondere bijstand. Wij volgen de uitgaven in 2018. Indien de toename structureel blijkt te zijn, dan zullen we hier de begroting op aanpassen.
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-232.000

13

BBZ gevestigd om niet
Er zijn geen leningen 'om niet' verstrekt. Om in aanmerking te komen voor een lening 'om niet', moet je voldoen aan voorwaarden. Wanneer ondernemers hier niet aan voldoen, wordt de lening niet verstrekt.

I

50.000

14

Uitvoeringskosten bijzondere bijstand
Het nadeel heeft betrekking op kosten inhuur derden. Echter, de hier genoemde budgetafwijking is slechts een deel van het totale plaatje. Onder aan de verschillenanalyse van P12 staat een specificatie waarbij deze kosten in z'n geheel (organisatiebreed) inzichtelijk zijn gemaakt.

I

-69.000

15

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-22.000

Totaal lasten Inkomensregelingen

-770.000

Baten Begeleide participatie

16

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Begeleide participatie

0

Lasten Begeleide participatie

17

Sociale werkvoorziening
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-230.000

18

Directe salariskosten taakveld Begeleide participatie
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-32.000

19

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal lasten Begeleide participatie

-262.000

Baten Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk

20

Inburgering vergunninghouders
Het voordeel valt op € 3.000,- na weg tegen de lasten op Inburgering vergunninghouders.

I

90.000

Totaal baten Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk

90.000

Lasten Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk

21

Re-integratietrajecten
De uitgaven aan Senzer zijn gelijk aan beschikking Senzer. Deze valt
€ 75.000,- hoger uit dan begroot.

I

-75.000

22

Inburgering vergunninghouders
Het nadeel valt weg tegen de baten op Inburgering vergunninghouders.

I

-87.000

23

Overige verschillen < € 25.000,-

I

17.000

Totaal lasten Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk

-145.000

Indirecte baten en lasten

24

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Reserve Strategische visie (€ 2.000,-).

I

2.000

25

Voorzieningen
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Voorziening Dubieuze debiteuren Sociale zaken (-/- € 308.000,-).

I

-308.000

Totaal

-356.000

Analyse overzicht van baten en lasten

6. Zorg, welzijn en cultuur

6. Zorg, welzijn en cultuur

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

12.676.000

Realisatie 2017

11.943.000

Saldo excl. mutaties reserves

733.000

Mutaties reserves (saldo)

1.310.000

Verklaring van het saldo

2.043.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Sportbeleid en activering

1

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Sportbeleid en activering

0

Lasten Sportbeleid en activering

2

Overige verschillen < € 25.000,-

I

9.000

Totaal lasten Sportbeleid en activering

9.000

Baten Sportaccommodaties

3

Onderhoud sportcomplex De Weijer
Er is sprake van minder ontvangen huur als gevolg van de huuropzegging horeca paviljoen De Weijer door INBEV. Vanaf 2018 is hier in de begroting rekening mee gehouden.

I

-29.000

4

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-5.000

Totaal baten Sportaccommodaties

-34.000

Lasten Sportaccommodaties

5

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-40.000

Totaal lasten Sportaccommodaties

-40.000

Baten Cultuurpresentatie, -productie en -participatie

6

Sociaal cultureel centrum Hofdael
Met ingang van oktober 2016 is cultureel centrum Hofdael verzelfstandigd.
In 2017 is er duidelijkheid gekomen over de huurovereenkomst en andere bijdragen en kosten. De huurinkomsten zijn uiteindelijk lager uitgevallen dan begroot. In de 1e tussentijdse rapportage 2018 brengen wij de opbrengsten en kosten exact in beeld en zal de begroting hier op worden aangepast.

I

-43.000

Totaal baten Cultuurpresentatie, -productie en -participatie

-43.000

Lasten Cultuurpresentatie, -productie en -participatie

7

Culturele verenigingen
Hierop worden de subsidies geboekt aan een groot aantal culturele organisaties. De subsidies zijn voor de periode 2017-2020 opnieuw vastgesteld en zijn in totaliteit lager uitgevallen dan in de periode er voor.

I

58.000

8

Sociaal cultureel centrum Hofdael
Met ingang van oktober 2016 is cultureel centrum Hofdael verzelfstandigd.
In 2017 is er duidelijkheid gekomen over de huurovereenkomst en andere bijdragen en kosten. Voor de overname van de inventaris door de stichting is een lening verstrekt waarbij ook de inventaris die de stichting zelf al had vervangen is meegefinancierd. Deze bijdrage van € 44.000,- was niet begroot. Verder waren de kosten voor dagelijks en contractonderhoud hoger uitgevallen dan geraamd. In de 1e tussentijdse rapportage 2018 brengen wij de opbrengsten en kosten exact in beeld en zal de begroting hier op worden aangepast.

I

-57.000

9

Overige verschillen < € 25.000,-

I

4.000

Totaal lasten Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

5.000

Baten musea

10

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Musea

0

Lasten Musea

11

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-7.000

Totaal lasten Musea

-7.000

Baten Cultureel erfgoed

12

Overige verschillen < € 25.000,-

I

5.000

Totaal baten Cultureel erfgoed

5.000

Lasten Cultureel erfgoed

13

Overige verschillen < € 25.000,-

I

3.000

Totaal lasten Cultureel erfgoed

3.000

Baten Media

14

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Media

0

Lasten Media

15

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal lasten Media

0

Baten Wijkteams

16

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Wijkteams

0

Lasten Wijkteams

17

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-16.000

Totaal lasten Wijkteams

-16.000

Baten Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

18

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

0

Lasten Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

19

Woningaanpassingen
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

27.000

20

Vervoersvoorzieningen
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

80.000

21

Rolstoelvoorzieningen
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

51.000

22

Uren leefvoorzieningen
Het nadeel heeft betrekking op kosten inhuur derden. Echter, de hier genoemde budgetafwijking is slechts een deel van het totale plaatje. Onder aan de verschillenanalyse van P12 staat een specificatie waarbij deze kosten in z'n geheel (organisatiebreed) inzichtelijk zijn gemaakt.

I

-90.000

23

Directe salariskosten taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot. Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

27.000

Totaal lasten Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

95.000

Baten Maatwerkdienstverlening 18+

24

Eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen + opvang Wmo
De eigen bijdrage wordt geïnd door het CAK. In 2017 is er een lagere eigen bijdrage door hen geïnd.
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-224.000

25

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-10.000

Totaal baten Maatwerkdienstverlening 18+

-234.000

Lasten Maatwerkdienstverlening 18+

26

Uitvoeringskosten maatwerkvoorzieningen Wmo
Dit betreft de begrote dekking uit de reserves Transities en de reserve Wmo in 2017 (totaal: € 1.203.000,-). Het overige gedeelte van -/- € 64.000,- heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

1.139.000

27

Wmo Huishoudelijke verzorging/hulp
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

358.000

28

Begeleiding groep Wmo
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-396.000

29

Begeleiding individueel Wmo
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-282.000

30

Persoonlijke verzorging Wmo
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

25.000

31

PGB Wmo Huishoudelijke hulp
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

71.000

32

PGB Wmo Begeleiding individueel
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

116.000

33

PGB Wmo Persoonlijke verzorging
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

25.000

34

Directe salariskosten taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot. Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-29.000

35

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-14.000

Totaal lasten Maatwerkdienstverlening 18+

1.013.000

Baten Geëscaleerde zorg 18+

36

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Maatwerkdienstverlening 18+

0

Lasten Geëscaleerde zorg 18+

37

Wmo Openbare Geestelijke gezondheidszorg
Uit deze post wordt o.a. de subsidie aan de GGzE/De Boei betaald.
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

48.000

38

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-9.000

Totaal lasten Maatwerkdienstverlening 18+

39.000

Baten Begraafplaatsen

39

Overige verschillen < € 25.000,-

I

3.000

Totaal Begraafplaatsen

3.000

Lasten Begraafplaatsen

40

Overige verschillen < € 25.000,-

I

2.000

Totaal lasten Begraafplaatsen

2.000

Indirecte baten en lasten

41

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Reserve Speeltuin De Viking (€ 60.000,-);
- Reserve Wmo* (vrijval van € 1.250.000,-).
* Samen met de reserve Transities in P7 (-/- € 47.000,-) vormt dit de gedeeltelijke dekking van het tekort Sociaal Domein 2017; oorspronkelijk begroot voor het tekort in 2018 (totaal: € 1.250.000 -/- € 47.000,- = € 1.203.000,-).

I

1.310.000

42

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar diverse sportparken (-/- € 39.000,-);
- Activa afgerekend naar diverse sportcomplexen (-/- € 11.000,-);
- Activa afgerekend naar product "Sociaal cultureel centrum Hofdael"
(-/- € 15.000,-).

I

-65.000

43

Afronding

I

-2.000

Totaal

2.043.000

Verklaring Sociaal Domein
Binnen het Sociaal Domein zijn er veel verschillende voorzieningen waar (jeugdige) mensen gebruik van maken. Bij een aantal voorzieningen zien wij onderbesteding (bijvoorbeeld hulp bij huishouden, rolstoelen en vervoer). Echter, bij andere voorzieningen zien wij een stijging in de kosten. Deze voorzieningen hebben met name betrekking op de nieuwe taken, waar wij per 2015 verantwoordelijk voor zijn geworden. Omdat alle voorzieningen (zowel Wmo oud als nieuw en Jeugd) er op gericht zijn om mensen te ondersteunen, kiezen wij voor één totaal resultaat in het Sociaal Domein.

Wanneer we de verschillen analyseren zien we een stijging van het gebruik van begeleiding voor volwassene (Wmo maatwerkdienstverlening). Landelijk beleid is er op gericht dat mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen. Dit heeft gevolgen voor met name de stijging van dagbesteding. Meer mensen hebben gebruik gemaakt van deze voorziening.

Daarnaast zien we bij jeugd een stijging in de kosten van zowel begeleiding als behandelingen. Voor 2018 is er een nieuwe productendienstencatalogus gestart. Hiermee is een einde gekomen aan de systematiek van de Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Over het jaar 2017 vindt dan ook de eindafrekening plaats van deze systematiek. Daarom zien we dat 50% van de facturen van gecontracteerde aanbieders pas ná 1 oktober 2017 zijn ontvangen. Voor 2018 zal dit effect dus minder groot zijn doordat er met de nieuwe productendienstencatalogus andere afspraken gemaakt zijn met de aanbieders. Maandelijks moeten zij nu factureren, hierdoor kunnen wij trends en ontwikkelingen eerder detecteren en zijn we in de gelegenheid om eventuele maatregelen te treffen.

Het totale resultaat over het sociaal domein wordt grotendeels opgevangen door de reserves Transities en Wmo (zie: § 1.1 Algemeen).

Analyse overzicht van baten en lasten

7. Jeugdbeleid en onderwijs

7. Jeugdbeleid en onderwijs

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

12.177.000

Realisatie 2017

14.884.000

Saldo excl. mutaties reserves

-2.707.000

Mutaties reserves (saldo)

-101.000

Verklaring van het saldo

-2.808.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Openbaar basisonderwijs

1

Overige verschillen

I

0

Totaal Baten openbaar basisonderwijs

0

Lasten Openbaar basisonderwijs

2

Overige activiteiten openbaar basisonderwijs
Het nadeel valt op € 3.000,- na weg tegen de lasten op Overige activiteiten bijzonder basisonderwijs.

I

-55.000

3

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-1.000

Totaal lasten Openbaar basisonderwijs

-56.000

Baten Onderwijshuisvesting

4

Huisvesting bijzonder basisonderwijs
Dit verschil is ontstaan door ontvangen schadevergoedingen (niet begroot).

I

57.000

Totaal baten Onderwijshuisvesting

57.000

Lasten Onderwijshuisvesting

5

Huisvesting voortgezet onderwijs
De doorbelasting van de kosten BIZOB zijn hier op geboekt (niet begroot).

I

-34.000

6

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-25.000

Totaal lasten Onderwijshuisvesting

-59.000

Baten Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

7

Overige verschillen < € 25.000,-

I

29.000

Totaal baten Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

29.000

Lasten Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

8

Overige activiteiten bijzonder basisonderwijs
Het voordeel valt weg tegen de baten op Overige activiteiten bijzonder basisonderwijs.

I

52.000

9

Faciliteiten/leerlingenvervoer
Dit verschil is ontstaan doordat er door het passend onderwijs minder leerlingen gebruikmaken van leerlingenvervoer.

I

117.000

10

Voorschoolse educatie
Er zijn extra middelen ontvangen vanuit het Rijk. Hierop zijn geen plannen ontvangen en daarom zijn de middelen niet uitgegeven.

I

39.000

11

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-35.000

Totaal lasten Onderwijshuisvesting

173.000

Baten Maatwerkdienstverlening 18-

12

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Maatwerkdienstverlening 18-

0

Lasten Maatwerkdienstverlening 18-

13

PGB Jeugd
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

774.000

14

Uitvoeringskosten Jeugdzorg
Uit deze post worden o.a. de DVO Eindhoven en de mutaties in de circulaires betaald. Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

261.000

15

Ambulante zorg aan kind en gezin
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-589.000

16

Dagbehandeling jeugd
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-2.067.000

17

Behandeling/zorg met verblijf jeugd
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-1.027.000

18

Jeugdzorg plus
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-39.000

19

Directe salariskosten taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-46.000

20

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-6.000

Totaal lasten Maatwerkdienstverlening 18-

-2.739.000

Baten Geëscaleerde zorg 18-

21

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Geëscaleerde zorg 18-

0

Lasten Geëscaleerde zorg 18-

22

Jeugdbescherming/reclassering
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

78.000

23

Veilig Thuis
Deze post heeft betrekking op het Sociaal Domein; de verklaring hiervan staat onder de verschillenanalyse van P6 en P7.

I

-70.000

24

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-13.000

Totaal lasten Geëscaleerde zorg 18-

-5.000

Baten Volksgezondheid

25

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Volksgezondheid

0

Lasten Volksgezondheid

26

Openbare gezondheidszorg
Het betreft hier middelen die we van het Rijk hebben ontvangen voor het project "Gezond in de stad" (€ 45.000,-). Deze zijn in 2016 en 2017 beschikbaar gesteld aan de GGD voor het project "Do Something Different". Doordat het project in het voorjaar 2017 werd gestaakt, zijn de niet gebruikte middelen aan ons terugbetaald. De middelen zijn daarna ingezet voor de projecten JOGG en "Design 4 The Fittest". Het restant bedraagt € 62.000,-.

I

62.000

27

Overige verschillen < € 25.000,-

I

15.000

Totaal lasten Volksgezondheid

77.000

Indirecte baten en lasten

28

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Reserve IHP (-/- € 54.000,-);
- Reserve Transities* (-/- € 47.000,-).
* Samen met de reserve Wmo in P6 (€ 1.250.000,-) vormt dit de gedeeltelijke dekking van het tekort Sociaal Domein 2017; oorspronkelijk begroot voor het tekort in 2018 (totaal: € 1.250.000 -/- € 47.000,- = € 1.203.000,-).

I

-101.000

29

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar product "Huisvesting bijzonder basisonderwijs"
(-/- € 149.000,-);
- Activa afgerekend naar product "Huisvesting voortgezet onderwijs"
(-/- € 23.000,-);
- Overige activa (-/- € 12.000,-).

I

-184.000

Totaal

-2.808.000

Verklaring Sociaal Domein
Binnen het Sociaal Domein zijn er veel verschillende voorzieningen waar (jeugdige) mensen gebruik van maken. Bij een aantal voorzieningen zien wij onderbesteding (bijvoorbeeld hulp bij huishouden, rolstoelen en vervoer). Echter, bij andere voorzieningen zien wij een stijging in de kosten. Deze voorzieningen hebben met name betrekking op de nieuwe taken, waar wij per 2015 verantwoordelijk voor zijn geworden. Omdat alle voorzieningen (zowel Wmo oud als nieuw en Jeugd) er op gericht zijn om mensen te ondersteunen, kiezen wij voor één totaal resultaat in het Sociaal Domein.

Wanneer we de verschillen analyseren zien we een stijging van het gebruik van begeleiding voor volwassene (Wmo maatwerkdienstverlening). Landelijk beleid is er op gericht dat mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen. Dit heeft gevolgen voor met name de stijging van dagbesteding. Meer mensen hebben gebruik gemaakt van deze voorziening.

Daarnaast zien we bij jeugd een stijging in de kosten van zowel begeleiding als behandelingen. Voor 2018 is er een nieuwe productendienstencatalogus gestart. Hiermee is een einde gekomen aan de systematiek van de Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Over het jaar 2017 vindt dan ook de eindafrekening plaats van deze systematiek. Daarom zien we dat 50% van de facturen van gecontracteerde aanbieders pas ná 1 oktober 2017 zijn ontvangen. Voor 2018 zal dit effect dus minder groot zijn doordat er met de nieuwe productendienstencatalogus andere afspraken gemaakt zijn met de aanbieders. Maandelijks moeten zij nu factureren, hierdoor kunnen wij trends en ontwikkelingen eerder detecteren en zijn we in de gelegenheid om eventuele maatregelen te treffen.

Het totale resultaat over het sociaal domein wordt grotendeels opgevangen door de reserves Transities en Wmo (zie: § 1.1 Algemeen).

Analyse overzicht van baten en lasten

8. Democratisch bestuur

8. Democratisch bestuur

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

2.516.000

Realisatie 2017

2.124.000

Saldo excl. mutaties reserves

392.000

Mutaties reserves (saldo)

-16.000

Verklaring van het saldo

376.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Bestuur

1

Overige verschillen

I

-10.000

Totaal baten Bestuur

-10.000

Lasten Bestuur

2

Commissie bezwaar/beroep
De commissie bezwaar en beroep voor Sociale Zaken is uitbesteed aan de uitvoeringsinstantie Senzer. Voorheen gebeurde dit bij de gemeente Helmond. Zij stuurde jaarlijks een separate factuur voor de uitvoeringskosten.
Per 1 januari 2016 is deze taak naar Senzer overgegaan en zitten de uitvoeringskosten al in de algemene bijdrage. De geprognosticeerde uitvoeringskosten van 2016 en 2017 geeft zodoende een voordeel van € 34.000,-. De jaarlijks begrote uitvoeringskosten kunnen daarom structureel vervallen (€ 17.984).
Verder is dit jaar minder aan presentie gelden commissieleden vergoed.

I
S

18.000
18.000

3

Bestuurlijke samenwerking
In 2017 is een aantal afrekeningen vanuit het verleden van het financieringsfonds ontvangen. Deze zijn niet in de begroting opgenomen (€ 24.500,-). Daarnaast is er in de begroting een bedrag opgenomen van € 61.500,- voor over te dragen taken, die voorheen door het SRE werden uitgevoerd, maar nog niet opgepakt zijn.

I

86.000

4

Directe salariskosten taakveld Bestuur
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-37.000

5

Overige verschillen < € 25.000,-

I

24.000

Totaal lasten Bestuur

109.000

Baten Burgerzaken

6

Leges paspoorten/ID-kaarten
Economisch gaat het een stuk beter. Meer inwoners gaan daardoor naar het buitenland. Dit heeft er o.a. toe geleid dat er meer reisdocumenten zijn aangevraagd. Ter vergelijking:

  • In 2016 zijn er 8.776 reisdocumenten aangevraagd. Dit is in totaal een bedrag van € 461.228,-.
  • In 2017 zijn er 9.640 reisdocumenten aangevraagd. Dit is in totaal een bedrag van € 513.270,-.

In 2017 zijn er in totaal 864 meer reisdocumenten aangevraagd.

I

40.000

7

Leges rijbewijzen
De forse stijging van de rijbewijzen valt te herleiden uit het feit dat in oktober 2006 het creditcardmodel is ingevoerd. In 2007 hebben veel mensen hun geldige rijbewijs omgeruild, omdat ze ook dit creditcard model wilden hebben. De geldigheidsduur van een rijbewijs is 10 jaar.
In het jaar 2017 zijn er meer aanvragen ontvangen dan vooraf en tussentijds verwacht. Ter vergelijking:

  • In 2016 zijn er 3.776 rijbewijzen aangevraagd. Dit is in totaal een bedrag van € 169.683,-.
  • In 2017 zijn er 4.594 rijbewijzen aangevraagd. Dit is in totaal een bedrag van € 200.471,-.

In 2017 zijn er totaal 818 meer rijbewijzen aangevraagd.

I

49.000

8

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-3.000

Totaal baten Burgerzaken

86.000

Lasten Burgerzaken

9

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-5.000

Totaal lasten Burgerzaken

-5.000

Indirecte baten en lasten

10

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Algemene reserve (-/- € 16.000,-).

I

-16.000

11

Voorzieningen
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Pensioenvoorziening wethouders (€ 215.000,-).
De hoogte van de voorziening wethouderspensioenen wordt bepaald op basis van zogenaamde actuariële waardeberekeningen. Bij deze berekeningen is een rekenrente gehanteerd van 1,648%. Vorig jaar bedroeg deze 0,864%. De stijging van de rekenrente leidt tot een afname van de berekende voorziening. Dit geeft een aanzienlijk voordeel voor de exploitatie.

I

215.000

12

Kapitaallasten

I

-1.000

13

Afgerond

I

-2.000

Totaal

376.000

Analyse overzicht van baten en lasten

9. Natuur, milieu en duurzaamheid

9. Natuur, milieu en duurzaamheid

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.137.000

Realisatie 2017

1.272.000

Saldo excl. mutaties reserves

-135.000

Mutaties reserves (saldo)

-51.000

Verklaring van het saldo

-186.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Openbaar groen en (openlucht) recreatie

1

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-6.000

Totaal baten Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-6.000

Lasten Openbaar groen en (openlucht) recreatie

2

Plantsoenen beheer en onderhoud
Er is in 2017 meer gesnoeid, om het jaar worden de rozen extra bemest 2017 was het jaar waarin dat is gebeurd, we hebben extra inhuur gehad i.v.m. stoppen van collega's.

I

-42.000

3

Directe salariskosten taakveld Openbaar groen en (openlucht)recreatie
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-44.000

4

Overige verschillen < € 25.000,-

I

48.000

Totaal lasten Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-38.000

Baten Riolering

5

Overige verschillen < € 25.000,-

I

24.000

Totaal baten Riolering

24.000

Lasten Riolering

6

Waterportaal
Fase 1 van de KRW-maatregelen (Europese Kaderrichtlijn Water) zijn afgerond, dit geeft verlaging van € 72.150,- fase 2 van deze maatregelen zijn in 2018 vastgesteld en geeft een verlaging van € 126.850,-.

I

199.000

7

Riolering uitvoering
In 2017 hebben we minder reparaties aan de riolering hoeven uitvoeren. Daarnaast viel het onderhoud aan de bijzondere rioolconstructies (bergbezinkbassins, overstorten) goedkoper uit. Ook de kosten voor het opstellen van het nieuwe GRP vielen lager uit lager dan verwacht.

I

66.000

8

Directe salariskosten taakveld Riolering
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-36.000

Totaal lasten Openbaar groen en (openlucht) recreatie

229.000

Baten Afval

9

Inzamelkosten KGA en kunststof
De vergoeding wordt gebaseerd op het ingezamelde kunststof dat daadwerkelijk wordt hergebruikt. Vaak veel later blijkt dat de vergoeding daarom lager is dan wat aanvankelijk was gedacht aan de hand van de ingezamelde hoeveelheden. Daarom is de vergoeding over 2016 nog met ruim € 62.000,- gekort wat uiteindelijk pas verantwoord kan worden in 2017. Daarnaast is er nog een korting doorberekend op de vergoeding per ton ingezamelde PMD door het Verpakkingenfonds vanwege vervuiling. Over deze korting wordt overigens nog onderhandeld door de VNG namens alle gemeenten.

I

-89.000

10

Gebruik milieustraat gemeente Heeze-Leende
De uitgaven ten behoeve van de milieustraat zijn hoger dan geraamd. De gemeente Heeze-Leende draagt haar aandeel hierin naar verhouding bij. Vandaar dat de vergoeding vanuit de gemeente Heeze-Leende hoger is.

I

26.000

11

Papier- / glasinzameling
De prijs per ton papier was hoger dan aanvankelijk geraamd. Vandaar dat de opbrengst ook hoger is. We hebben hier te maken met marktprijzen die (sterk) kunnen fluctueren.

I

42.000

12

Opbrengst afval
Dit betreffen de inkomsten uit de afvalstoffenheffing. Het verschil zit in de variabele opbrengsten, dus de tarieven die bewoners betalen voor het aanbieden per lediging (groen/grijs/ondergronds). De twee grootste oorzaken zijn enerzijds de gratis inzameling van het GFT tijdens de herfst en anderzijds de storing die er is geweest op de ondergrondse containers. De leverancier is hiervoor aansprakelijk gesteld en deze heeft onze claim (€ 20.000,-) ook betaald.

I

-46.000

13

Overige verschillen < € 25.000,-

40.000

Totaal baten Afval

-27.000

Lasten Afval

14

Inzamelkosten KGA en kunststof
Van de mogelijkheid om PMD aan te bieden wordt veel gebruik gemaakt door de inwoners. De extra kosten komen voort uit hogere kosten voor het sorteren, vermarkten, en overslag-/transport.

I

-65.000

15

Restafval
De claim voor de storing op de ondergrondse containers is hier verantwoord en geeft een voordeel. Daarnaast zijn de inzamelkosten lager dan geraamd.

I

76.000

16

GFT
Ondanks de gratis inzameling van het GFT tijdens de herfstperiode zijn de totale kosten voor het GFT lager dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door lagere inzamelkosten.

I

52.000

17

Gebruik milieustraat door beide gemeenten
Van de milieustraat is veel meer gebruik gemaakt dan in voorgaande jaren. Dat blijkt ook uit het aantal bezoekers. Wat opvalt is dat de hoeveelheid bouw- en sloopafval enorm is toegenomen. Daarnaast zijn de verwerkingskosten van een aantal afvalfracties hoger geworden dan voorheen. De verwerkingskosten zijn marktprijzen die fluctueren.

I

-128.000

18

Directe salariskosten taakveld Afval
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

37.000

19

Overige verschillen < € 25.000,-

I

14.000

Totaal lasten Afval

-14.000

Baten Milieubeheer

20

Overige verschillen < € 25.000,-

I

10.000

Totaal baten Milieubeheer

10.000

Lasten Milieubeheer

21

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-26.000

Totaal lasten Milieubeheer

-26.000

Indirecte baten en lasten

22

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Reserve Hondenbeleid (-/- € 51.000,-).

I

-51.000

23

Voorzieningen
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Voorziening Egalisatie rioleringen (-/- € 108.000,-);
- Voorziening Egalisatie afval (€ 84.000,-);
- Voorziening Gemeentelijk herplantfonds (-/- € 3.000,-).

I

-27.000

24

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar product "Riolering" (-/- € 247.000,-);
- Overige activa (-/- € 12.000,-).

I

-259.000

25

Afronding

I

-1.000

Totaal

-186.000

Analyse overzicht van baten en lasten

10. Bereikbaarheid en verkeer

10. Bereikbaarheid en verkeer

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

2.656.000

Realisatie 2017

2.917.000

Saldo excl. mutaties reserves

-261.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

-261.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Parkeerbelasting

1

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-13.000

Totaal baten Parkeerbelasting

-13.000

Lasten Parkeerbelasting

2

Overige verschillen < € 25.000,-

I

1.000

Totaal lasten Parkeerbelasting

1.000

Baten Verkeer en vervoer

3

Diversen straten, wegen en pleinen
Er zijn twee provinciale subsidies verkregen, te weten "kwaliteitsverbetering fietspad Bekelaar" (€ 85.000,-) en "Verbeteren toegankelijkheid bushaltes Kerkakkers" (€ 20.000,-). Deze bedragen zijn gestort in de voorziening Groot onderhoud wegen (omdat ook daar de kosten staan verantwoord).

I

105.000

4

Beleidsontwikkeling en algemene verkeerszaken
Door een verschuiving van werkzaamheden in het cluster Verkeer naar de meer regionale projecten (Bereikbaarheidsagenda en MIRT A67) is een deel van de lokale projecten pas laat in 2017 in gang gezet. Deze projecten worden pas in 2018 afgerond, zodat de afrekening niet in 2017 heeft plaatsgevonden.

I

28.000

5

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-18.000

Totaal baten Verkeer en vervoer

115.000

Lasten Verkeer en vervoer

6

Directe salariskosten taakveld Verkeer en vervoer
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-160.000

7

Overige verschillen < € 25.000,-

I

17.000

Totaal lasten Verkeer en vervoer

-143.000

Baten Verkeer en vervoer

8

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten verkeer en vervoer

0

Lasten Verkeer en vervoer

9

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-13.000

Totaal lasten Verkeer en vervoer

-13.000

Indirecte baten en lasten

10

Voorzieningen
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Voorziening Groot onderhoud wegen (-/- € 105.000,-);
Er zijn twee provinciale subsidies verkregen, te weten "kwaliteitsverbetering fietspad Bekelaar" (€ 85.000,-) en "Verbeteren toegankelijkheid bushaltes Kerkakkers" (€ 20.000,-). Deze bedragen zijn gestort in de voorziening Groot onderhoud wegen (omdat ook daar de kosten staan verantwoord).

I

-105.000

11

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar product "Riolering" (-/- € 80.000,-);
- Activa afgerekend naar product "Verkeersplannen/-maatregelen"
(-/- € 7.000,-)
- Activa afgerekend naar product "Verkeerslichten, -borden en wegwijzers"
(-/- € 7.000,-)
- Overige activa (-/- € 10.000,-).

I

-104.000

12

Afronding

I

1.000

Totaal

-261.000

Analyse overzicht van baten en lasten

11. Bouwen en wonen

11. Bouwen en wonen

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

36.000

Realisatie 2017

-8.587.000

Saldo excl. mutaties reserves

8.623.000

Mutaties reserves (saldo)

-34.000

Verklaring van het saldo

8.589.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Beheer overige gebouwen en gronden

1

Overige verschillen < € 25.000,-

I

4.000

Totaal baten Beheer overige gebouwen en gronden

4.000

Lasten Beheer overige gebouwen en gronden

2

Directe salariskosten taakveld Beheer overige gebouwen en gronden
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

105.000

3

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-1.000

Totaal lasten Beheer overige gebouwen en gronden

104.000

Baten Fysieke bedrijfsinfrastructuur

4

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Fysieke bedrijfsinfrastructuur

0

Lasten Fysieke bedrijfsinfrastructuur

5

Overige verschillen < € 25.000,-

I

6.000

Totaal lasten Fysieke bedrijfsinfrastructuur

6.000

Baten Ruimtelijke ordening

6

Bestemmingsplan Tweka-terrein
Het betreft de afwikkeling van een gedeelte van de anterieure overeenkomst met betrekking tot het Tweka-terrein. Alle niet begrote bijdragen zijn gestort in de reserves Fonds bovenwijkse voorzieningen, Leefbaarheidsfonds, Fonds herstructurering woongebieden en Fonds investeringen RO.

I

272.000

7

Overige verschillen < € 25.000,-

I

8.000

Totaal baten Ruimtelijke ordening

280.000

Lasten Ruimtelijke ordening

8

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-13.000

Totaal lasten Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-13.000

Baten Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

9

Algemeen bouwgrondexploitatie
Het resultaat op het grondbedrijf bedraagt € 7.715.000,- positief.
De volgende onderdelen uit P11 moeten in samenhang worden bezien:
- Algemeen bouwgrondexploitatie baten (€ 1.963.000,-);
- Algemeen bouwgrondexploitatie lasten (-/- € 195.000,-);
- Directe salariskosten taakveld Grondexploitaties (€ 521.000,-);
- Reserves; algemene reserve Grondexploitatie (€ 393.000,-);
- Voorzieningen; dekking verliessaldi grondbedrijf (-/- € 81.000,-);
- Voorzieningen; afgesloten complexen grondbedrijf (€ 172.000,-);
- Toerekening overhead (€ 38.000,-);
- Overboeking balans (€ 4.919.000,-);
- Overige verschillen (-/- € 15.000,-).
Zie ook: paragraaf Grondbeleid.

I

1.963.000

10

Diverse verhuurde percelen
De verhuuropbrengsten van diverse percelen en groenstroken zijn uiteindelijk hoger uitgevallen dan begroot.

S

25.000

Totaal baten Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

1.988.000

Lasten Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

11

Algemeen bouwgrondexploitatie
Het resultaat op het grondbedrijf bedraagt € 7.715.000,- positief.
Zie ook: Algemeen bouwgrondexploitatie (baten) en paragraaf Grondbeleid.

I

-195.000

12

Verkoop diverse percelen/openbaar groen
In 2017 heeft een afwaardering van de acht Ruimte voor Ruimte titels plaats-gevonden. De boekwaarde was hoger dan de marktwaarde (-/- € 131.000,-). Verder zijn de rentekosten hoger doordat het uiteindelijke rentepercentage hoger is uitgevallen (-/- € 12.000,-). Het restant (-/- € 4.000,-) betreft taxatie-kosten van de verkochte percelen.

I

-147.000

13

Directe salariskosten taakveld Grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen)
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

521.000

Totaal lasten Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

179.000

Baten Wonen en bouwen

14

Leges Omgevingsvergunningen
Ondanks dat in 2017 meer aanvragen zijn ontvangen en verleend, blijven de opbrengsten enigszins achter. De reden hiervoor is dat er relatief meer plannen van beperkte omvang waren die in verhouding minder hoge legesopbrengsten genereren.

I

-65.000

15

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-10.000

Totaal baten Wonen en bouwen

-75.000

Lasten Wonen en bouwen

16

Directe salariskosten taakveld Wonen en bouwen
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-55.000

17

Overige verschillen < € 25.000,-

I

5.000

Totaal lasten Wonen en bouwen

-50.000

Indirecte baten en lasten

18

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Algemene reserve Grondexploitatie (€ 229.000,-);
- Reserve Leefbaarheidsfonds (-/- € 47.000,-);
- Reserve Fonds Investering Ruimtelijke Ontwikkelingen (-/- € 5.000,-);
- Reserve Fonds Bovenwijkse voorzieningen (nieuw) (-/- € 190.000,-);
- Reserve Fonds Herstructurering woongebieden (-/- € 21.000,-).

I

-34.000

19

Voorzieningen
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Voorziening Dekking verliessaldi grondbedrijf (-/- € 81.000,-);
- Voorziening Afgesloten complexen grondbedrijf (€ 336.000,-);
- Voorziening Wonen (€ 12.000,-);
- Voorziening EVZ Goorloop (€ 43.000,-).

I

310.000

20

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar product "Kapitaallasten NIEGG" (-/- € 19.000,-);
- Activa afgerekend naar product "Verkoop diverse percelen/openbaar groen" (-/- € 12.000,-);
- Overige activa (-/- € 8.000,-).

I

-39.000

21

Toerekening overhead
In 2017 zijn minder directe salariskosten toegerekend aan grondexploitaties. Hierdoor blijft de doorbelasting van overhead aan de grondexploitaties achter ten opzichte van de begroting. Dit zorgt hier voor een voordeel van € 38.000,-. In P12 zit dit bedrag als nadeel op "Overige verrekeningen kostenplaatsen".

I

38.000

22

Overboeking balans
Het resultaat op het grondbedrijf bedraagt € 8.692.514,- positief.
Zie ook: Algemeen bouwgrondexploitatie (baten) en paragraaf Grondbeleid.

I

5.896.000

23

Afronding

I

-5.000

Totaal

8.589.000

Analyse overzicht van baten en lasten

12. Financiën en belastingen

12. Financiën en belastingen

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

-42.690.000

Realisatie 2017

-35.255.000

Saldo excl. mutaties reserves

-7.435.000

Mutaties reserves (saldo)

-18.000

Verklaring van het saldo

-7.453.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten Resultaat van de rekening van baten en lasten

1

Overige verschillen < € 25.000,-

I

2.000

Totaal baten Resultaat van de rekening van baten en lasten

2.000

Lasten Resultaat van de rekening van baten en lasten

2

Saldo baten en lasten na bestemming
Dit is het begrote resultaat 2017; zoals vermeld in de 2e tussentijdse rapportage 2017 (raadsbesluit d.d. 6 november 2017): € 825.184,-
(€ 2.000,- + € 823.000,-).
Het voorlopige resultaat 2017, zoals vermeld in de jaarrekening 2017, bedraagt € 4.787.000,- en staat onderaan bij het onderdeel Reserves).

I

823.000

Totaal lasten Resultaat van de rekening van baten en lasten

823.000

Baten Overhead

3

Ruimte
Dit betreft niet begrote opbrengsten uit detachering van de planeconoom.

I

49.000

4

Centrum Maatschappelijke Dienstverlening
Dit betreft niet begrote inkomsten van het UWV.

I

66.000

5

Vervoermiddelen en onderhoud/verbruik materialen
In verband met de verkoop van twee zwerfvuilvoertuigen aan Senzer en de uitkering van schade aan één van onze tractoren zijn meer baten ontvangen dan begroot.

I

29.000

6

Overige verschillen < € 25.000,-

I

36.000

Totaal baten Overhead

180.000

Lasten Overhead

7

Diverse afdelingen
Het voordeel heeft voornamelijk betrekking op salariskosten. Echter, de hier genoemde budgetafwijking is slechts een deel van het totale plaatje.
Onder aan de verschillenanalyse van P12 staat een specificatie waarbij de salariskosten in z'n geheel (organisatiebreed) inzichtelijk zijn gemaakt.

I

226.000

8

Kantoorbenodigdheden
De plotters zijn overgedragen aan Dienst Dommelvallei, waardoor er een boekwinst is ontstaan van € 12.000,-.
Door de digitalisering binnen onze gemeente wordt er minder post verzonden en is er € 15.000,- bespaard.
De overige verschillen bedragen € 3.000,-.

I
S

15.000
15.000

9

Personele kosten
De onderbesteding van € 131.000,- bestaat uit een aantal onderdelen:
- De kosten voor ambtsjubilea zijn in 2017 € 20.000,- lager dan begroot.
- Het restant in de knelpuntenpot 2017 bedraagt € 28.000,-
- Op Verzekeringen is een incidenteel voordeel behaald van € 10.000,- door de afwikkeling van een oude schadeclaim. Daarnaast is deze post te ruim begroot wat een structureel voordeel oplevert van € 11.000,-. Dit is in de meerjarenbegroting 2018-2021 reeds verwerkt.
- De opleidingen voor Zaakgericht werken zijn doorgeschoven naar 2018. Hierdoor is een budget van € 26.000,- niet besteed.
- Op de overige personele budgetten is per saldo € 36.000,- overgehouden. Het gaat hierbij om budgetten voor arbeidsomstandigheden, externe advisering, e.d.

I

131.000

10

Onderhoud gemeentehuis Hofstraat
In de 2e tussentijdse rapportage 2017 zijn de kapitaallasten met € 64.000,- afgeraamd. De reden hiervan is dat de renovatie van het gemeentehuis één jaar later is afgerond dan eerder is gepland. De afschrijving start hierdoor ook één jaar later, waardoor de kapitaallasten in 2017 "vrijvallen".
Daarnaast zijn in dezelfde rapportage de financiële gevolgen opgenomen van de actualisatie van de staat van investeringen (voordeel van € 396.359,-). Dit was inclusief de aframing van bovengenoemde kapitaallasten. Dit bedrag is dus dubbel afgeraamd, waardoor het nadeel in 2017 € 64.000,- is.
Het resterende bedrag van € 9.000,- betreft klein onderhoud diversen.

I

-70.000

11

Vervoermiddelen en onderhoud/verbruik materialen
Door de verkoop van een vrachtwagen is een voordeel behaald van € 6.000,-. Daarnaast is er geïnvesteerd in een goed wagenpark waardoor de onderhoudskosten in 2017 € 27.000,- lager uitvallen dan begroot.
De overige verschillen bedragen € 8.000,-.

I
S

14.000
27.000

12

Dommelvallei
Ons aandeel in het positieve jaarrekeningresultaat 2017 van Dienst Dommelvallei bedraagt € 62.124,- Daarnaast is tussentijds op basis van bestuursrapportages nog ruim € 10.000,- terugbetaald.

I

76.000

13

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-52.000

Totaal lasten Overhead

382.000

Baten Treasury

14

Financiering
Er zijn minder renteopbrengsten uit - in het verleden verstrekte - ambtenarenhypotheken ontvangen dan begroot. Dit komt door het grote aantal aflossingen op deze hypotheken in 2017. Ook voor de komende jaren zullen wij de renteopbrengsten structureel naar beneden bij moeten stellen.

S

-186.000

16

Geldleningen en uitzettingen ≥ 1 jaar
Er is in 2017 meer rente over het eigen vermogen toegerekend dan begroot.

I

113.000

Totaal baten Treasury

-73.000

Lasten Treasury

17

Financiering / Geldleningen en uitzettingen ≥ 1 jaar
De rentelasten op aangetrokken geldleningen zijn hoger dan begroot.

I

-152.000

Totaal lasten Treasury

-152.000

Baten OZB Woningen

18

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-16.000

Totaal baten OZB Woningen

-16.000

Lasten OZB Woningen

19

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-2.000

Totaal lasten OZB Woningen

-2.000

Baten OZB Niet-woningen

20

Baten OZB eigenaren niet-woningen
De totale WOZ-waarde van niet-woningen is ten opzichte van 2016 gedaald, waar ten tijde van het opstellen van de begroting (medio 2016) nog werd uitgegaan van een lichte stijging. Hierdoor zijn de baten van OZB eigenaren niet-woningen lager dan begroot.

I

-51.000

21

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-16.000

Totaal batenOZB Niet-woningen

-67.000

Lasten OZB Niet-woningen

22

Overige verschillen < € 25.000,-

I

1.000

Totaal lasten OZB Niet-woningen

1.000

Baten Belastingen overig

23

Overige verschillen < € 25.000,-

I

3.000

Totaal baten Belastingen overig

3.000

Lasten Belastingen overig

24

Uitgaven Hondenbeleid
In 2017 is er minder uitgegeven aan het reinigen, met name de grasvelden. Dit wordt verzorgd door Senzer. Uit het monitoringssysteem blijkt echter dat de grasvelden niet voldoen aan de normen. Daarom zijn wij nu in overleg om met name het reinigen van de grasvelden te intensiveren. Bij de volgende begroting wordt de exploitatie Hondenbeleid opnieuw bekeken.

I

32.000

25

Directe salariskosten taakveld Belastingen overig
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld zit een verschil tussen de geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden onderling (inclusief de kredieten) zorgen samen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit nadelig effect wordt veroorzaakt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan kredieten en grondexploitaties dan vooraf is begroot.
Onder de verschillenanalyse van P12 is dit gespecificeerd.

I

-27.000

26

Overige verschillen < € 25.000,-

I

-4.000

Totaal lasten Belastingen overig

1.000

Baten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

27

Algemene uitkeringen
Gevolgen decembercirculaire 2017
Eind 2017 is de decembercirculaire verschenen. Hieruit blijkt de hoogte van de algemene uitkering en de uitkering deelfonds Sociaal Domein. Ten opzichte van de septembercirculaire 2017 daalt de algemene uitkering 2017 met € 31.785,- (incidenteel). De uitkering deelfonds Sociaal Domein blijft op hetzelfde niveau.
Algemene uitkering voorgaande dienstjaren
Er zijn binnen de algemene uitkering hoeveelheidsverschillen die betrekking hebben op de verschillende dienstjaren. Het gaat in totaal om een bedrag van € 174.208,- en heeft betrekking op 2015 (€ 25.568,-), 2016 (€ 91.239,-) en 2017 (€ 57.401,-). Deze informatie kwam in het vierde kwartaal beschikbaar via de uitkeringsspecificaties van het Rijk.

I

142.000

Totaal baten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

142.000

Lasten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

28

Algemene uitkeringen
Voordeel BTW compensatiefonds met betrekking tot de algemene uitkering.

I

17.000

Totaal lasten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

17.000

Baten Overige baten en lasten

29

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Overige baten en lasten

0

Lasten Overige baten en lasten

30

Stelposten
Dit zijn de begrote kapitaallasten van de activa "Renovatie gemeentelijke gebouwen" (€ 24.242,-) en "Duurzame maatregelen gemeentelijke gebouwen" (€ 3.004,-). De werkelijke kapitaallasten staan in P9 en P11 verantwoord. Vanaf 2018 zijn deze posten daar ook opgenomen in de begroting.

I

27.000

31

Post onvoorzien programma 1 t/m 12
De post onvoorzien is in 2017 in het geheel niet besteed.

I

78.000

32

Overige verschillen < € 25.000,-

I

4.000

Totaal lasten Overige baten en lasten

109.000

Baten Vennootschapsbelasting (Vpb)

33

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal baten Vennootschapsbelasting (Vpb)

0

Lasten Vennootschapsbelasting (Vpb)

34

Overige verschillen < € 25.000,-

I

0

Totaal lasten Vennootschapsbelasting (Vpb)

0

Indirecte baten en lasten

35

Reserves
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Resultaat dienstjaar (-/- € 9.264.000,-)
- Reserve Personeel en organisatie (€ 19.000,-);
- Algemene reserve (€ 11.000,-);
- Reserve I&A (-/- € 49.000,-).

I

-9.283.000

36

Voorzieningen
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Voorziening Dubieuze debiteuren (-/- € 64.000,-).

I

-64.000

37

Kapitaallasten
Betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van:
- Activa afgerekend naar product "Publiekszaken algemeen" (€ 101.000,-);
- Activa afgerekend naar product "Financiering" (€ 757.000,-). Door de nieuwe renteberekening BBV zijn niet alle begrotingswijzigingen op de juiste wijze opgenomen, vandaar grote verschillen op onderdelen. Het totale verschil op het product 'Financiering' bedraagt € 59.000,-;
- Overige activa (-/- € 12.000,-).

I

846.000

38

Toerekening overhead
In 2017 zijn minder directe salariskosten toegerekend aan grondexploitaties, gesloten exploitaties en (voornamelijk) kredieten. Hierdoor blijft de door-belasting van overhead aan de grondexploitaties, gesloten exploitaties en kredieten achter ten opzichte van de begroting.

I

-301.000

39

Afronding

I

-1.000

Totaal

-7.453.000

Specificatie toerekening directe salariskosten 2017

Begroting

Realisatie

Verschil

Directe salariskosten toegerekend aan kredieten

653.825

358.072

-295.753

Directe salariskosten toegerekend aan grondexploitaties

520.718

482.308

-38.410

Totaal

1.174.543

840.380

-334.163

Het nadeel van € 334.163,- komt terug in de verschillenverklaring op hoofdlijnen in § 1.1 Algemeen.

Specificatie salariskosten 2017

Begroting

Realisatie

Verschil

Knelpuntenpot

28.418

0

28.418

Salarissen

13.843.624

13.500.180

343.444

Inhuur

491.270

944.478

-453.208

Ambtsjubilea

5.865

7.087

-1.222

Inkomsten (UWV)

0

-77.949

77.949

Inkomsten fietsplan

0

-8.393

8.393

Uitgaven fietsplan

0

15.376

-15.376

Ambtsjubilea (gratificaties)

22.362

2.502

19.860

Sociale uitkeringen

114.891

106.458

8.433

Pensioenen

204.568

206.411

-1.843

Totaal salarissen

14.710.998

14.696.150

14.848

Zoeken