Programma
4. Bestuurlijke samenwerking
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vast-gesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Regionale agenda MRE | N.v.t. | N.v.t. | |
Rekenkamercommissie: Verbonden partijen, inzicht en sturen met financiën | N.v.t. | 28-sept-15 | N.v.t. |
Samenwerking in de Dommelvallei | N.v.t. | 1-nov-12 | N.v.t. |
Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2018-2025 | N.v.t. | 18-dec-17 | N.v.t. |
Uitvoeringsarrangement Stedelijk Gebied Eindhoven | N.v.t. | N.v.t. | |
Nota Verbonden partijen | N.v.t. | 31-okt-16 | N.v.t. |
Beleidsnotitie kaders P&C -documenten (vier grote verbonden partijen) deel 1 en 2 | N.v.t. | T.k.n. raad | N.v.t. |
Doelen & prestaties
4. Bestuurlijke samenwerking
1. Voor onze gemeente blijft zelfstandigheid met oog voor samenwerking het uitgangspunt voor de bestuurlijke toekomst. We hanteren daarbij een ruime en open blik in (bestuurlijke) samenwerking.
De gemeente Geldrop-Mierlo is belast met het voorzitterschap van de Bestuurlijke en ambtelijke (tot halverwege 2017) Werkgroep Werken van het Stedelijk Gebied Eindhoven. Hiermee is de vertegenwoordiging in het bestuurlijk platform sterk en actief. Bij de bestuurlijke Werkgroep Wonen vervult de portefeuillehouder het trekkerschap van de werkgroep Transparant Woningaanbod.
In het vroege voorjaar 2016 heeft het college van GS een adviescommissie, de zogenoemde commissie Demmers, in het leven geroepen met de opdracht om te komen tot aanbevelingen over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen c.a.
Op 8 september 2016 heeft de commissie Demmers haar advies over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen uitgebracht. In de taakopdracht van de commissie was opgenomen dat niet alleen naar de positie van de gemeente Nuenen gekeken moest worden, maar dat daarbij ook de samenwerking met omliggende gemeenten en de gemeenten in het stedelijk gebied betrokken moet worden.
De adviezen van de commissie Demmers, opgenomen in de eindrapportage "de wil tot verschil", zijn inmiddels bekend. In het rapport van de commissie wordt geadviseerd om te komen tot een bestuurlijke fusie van de gemeenten Nuenen c.a. en Son en Breugel en om taken, bevoegdheden en middelen op de terreinen van regionale economie, mobiliteit, wonen, werken, ruimtelijke inrichting en voorzieningen over te dragen aan de stad Eindhoven.
Inmiddels heeft het college van Gedeputeerde Staten haar visie op de toekomst van de gemeente Nuenen c.a. bekend gemaakt. In haar ogen is een fusie van de gemeente Nuenen c.a. met de gemeente Eindhoven onvermijdelijk.
Voor onze gemeente is goed dat het college van Gedeputeerde Staten expliciet heeft aangegeven dat Geldrop-Mierlo zelfstandig kan blijven voortbestaan. Dat sluit aan bij de uitgangspunten van de gemeenteraad over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente.
Daarnaast werd de samenwerking in de Metropoolregio Eindhoven in 2017 geëvalueerd. In de evaluatie werd de samenwerking tussen Metropoolregio en de subregio's, waaronder het Stedelijk Gebied, meegenomen. De evaluatie van de Metropoolregio heeft uitgewezen dat de samenwerking niet gebracht heeft wat er van verwacht werd. Op dit moment wordt er gewerkt aan de herontwikkeling van de Metropoolregio, waarbij zowel de inhoud als de structuur wordt bekeken.
Onze conclusie als het gaat om de toekomst van onze gemeente is ongewijzigd, kortom:
1. een zelfstandige gemeente Geldrop-Mierlo;
2. die open staat voor regionale samenwerking, waarbij verbreding en verdieping mogelijk is waar dit nuttig en noodzakelijk is, en de democratische legitimatie gewaarborgd blijft.
4. Bestuurlijke samenwerking
2. Rapport "Verbonden partijen, inzicht en sturen met financiën"
De rekenkamercommissie heeft in 2015 het rapport "Verbonden partijen, inzicht en sturen met
financiën" uitgebracht. Mede op basis van dit rapport hebben de vier grootste verbonden partijen, te
weten ODZOB, VRBZO, GGD en MRE, afspraken gemaakt over de planning en controlcyclus, het
aanbieden van de daarbij behorende stukken en over het gebruik van een gelijk indexcijfer. Voordeel
voor de gemeente is dat de stukken van deze partijen in één vergadering aangeboden en besproken
kunnen worden. De eerste resultaten zijn met het gelijktijdig aanbieden van de vier kadernota's
zichtbaar. In 2017 besteden we bij de behandeling van de begrotingen van de vier grote gemeenschappelijke regelingen extra aandacht aan deze samenwerkingsverbanden, waardoor ook
voor de burgers duidelijker wordt wat deze partijen voor onze gemeente betekenen. In Middenstandsbelangen is afgelopen jaar een artikel gewijd aan de verbonden partijen in zijn algemeenheid en één artikel aan de GGD. In 2018 wordt er in afzonderlijke artikelen nog aandacht besteed aan de ODZOB, VRBZO en de MRE.
De volgende stap in de samenwerking tussen de "grote" verbonden partijen is dat ze afspraken maken over reserves en voorzieningen en over de risico's en de weerbaarheid.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De regio wordt bestuurd op verschillende overheidsniveaus (lokaal, subregionaal en regionaal) en er wordt steeds geschakeld tussen de verschillende niveaus. De samenwerking vindt niet alleen plaats op de schaal van de 21 gemeenten, maar ook op subregionaal niveau. Flexibele samenwerkingsverbanden, die gebaseerd zijn op gelijkluidende belangen van de deelnemers, worden steeds belangrijker. Daarnaast kan de Metropoolregio op tijdelijke thema’s de gezamenlijke belangen zowel van alle gemeenten als van enkele gemeenten behartigen. Door deze samenwerking wordt niet alleen een kostenbesparing gerealiseerd, maar worden de (ontwikkelings)mogelijkheden van de (sub)regio('s) beter benut. Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden de thema’s economie, ruimte en mobiliteit verkend en wordt de regionale strategie bepaald.
Veranderingen en ontwikkelingen
De Metropoolregio is na een intensief omvormingstraject op 1 januari 2015 gestart. Eind 2016 is de definitieve onderzoeks-vraagstelling voor de evaluatie van de Metropoolregio en het plan van aanpak door het Algemeen Bestuur vastgesteld. Het verslag van evaluatie en de aanbevelingen is medio 2017 door het Algemeen Bestuur aan de colleges en raden aangeboden.
Risico’s
Met de instelling van de Metropoolregio Eindhoven is ook het aantal taken dat in regionaal verband wordt uitgevoerd verminderd. De overgebleven taken zijn anders georganiseerd. Middels werkplaatsen en gesprekstafels wordt op inhoud samengewerkt. De terugkoppeling van deze werkplaatsen en gesprekstafels gebeurt in het Regionaal Overleg. De terugkoppeling naar de gemeenteraden vraagt nog extra aandacht. Om hierin te voorzien is Raadstafel21 ingericht, met daarin vertegenwoordigers uit alle gemeenteraden.
Alle gemeenteraden leveren 2 raadsleden die hierin participeren. Risico's bestaan er ook bij de afbouw van het personeelsbestand en bij de garantstelling voor de vuilverbranding AVI-Moerdijk.Afbreukrisico van geen deelname
Het risico is dat de gemeente Geldrop-Mierlo zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.
Alternatieven voor geen deelname
Naast de Metropoolregio zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
In 2015 is de raadstafel 21 ingesteld. Een overlegplatform bestaande uit veelal 2 raadsleden per deelnemende gemeente, dat gevraagd en ongevraagd advies uit kan brengen over alle onderwerpen die betrekking hebben op de regionale samenwerking in de Metropoolregio.Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: burgemeester B. Link, plv. lid: wethouder G.M.J. Jeucken.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Hieronder is een opsplitsing van het totaalbedrag weergegeven via de deelproducten.
2017
Algemene bijdrage
144.564
SRE Stimuleringsfonds
138.286
Bijdrage Brainport Development
99.020
Streekarchief (RHCe)
141.352
Totaal
523.222
In 2017 is de winstbestemming 2016 van € 24.498,- ontvangen.
In 2017 is de terugstorting van Peelnetwerk 2014-2015 van € 23.312,- ontvangen.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
5.105.885
4.087.522
Vreemd vermogen
22.401.086
18.253.467
Resultaat boekjaar
710.647
438.000
Bijdrage aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleids-voornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams. Conform de planning heeft er in 2016 een evaluatie van de resultaten van de samenwerking plaatsgevonden. De situatie rondom de bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen c.a. heeft aanleiding gegeven om vervolgstappen in het proces te temporiseren. In juli 2017 heeft het college van Gedeputeerde Staten van Noord Brabant aangegeven de regie over de bestuurlijke zelfstandigheid van Nuenen over te nemen. Voor het college van GS bestaan er twee opties bestaan. De ene is een samengaan van Nuenen met Son en Breugel, de tweede een samengaan van Nuenen met de gemeente Eindhoven. Doordat de gemeente Son en Breugel aangegeven heeft vooralsnog zelfstandig te willen blijven, lijkt de keuze beperkt te worden.
De keuze heeft gevolgen voor de positie van de Dienst Dommelvallei. De verschillende scenario's voor de toekomst van de Dienst moeten nog in beeld worden gebracht.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit van het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen voordelen van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester B. Link en de wethouders M. Verdouw en G. Jeucken.
Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat, incl. de voorzitter, uit een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester B. Link en gemeentesecretaris N. Scheltens.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening).
Daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
5.276.990
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
43.672
BIjdrage cf 1e begrotingswijziging DD
-759
Bijdrage cf 2e Berap DD
-9.415
Bijdrage exploitatie I&A
31.558
Teruggave op basis van jaarrekening 2017
-62.124
Totaal
5.257.779
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
In programma 4 zijn geen taakvelden opgenomen.