Programma
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Groenstructuurplan Mierlo | N.v.t. | 9-aug-05 | N.v.t. |
Afvalstoffenbeleidsplan | 2009-2014 | 29-jun-09 | N.v.t. |
Onderhoudsniveau (beeldkwaliteit) openbaar groen | 2012-2015 | 4-jul-12 | N.v.t. |
Advies Klankbordgroep afvalstoffenbeleid | N.v.t. | 4-jul-11 | N.v.t. |
Evaluatie hondenbeleid | N.v.t. | 26-mrt-12 | N.v.t. |
Gemeentelijk rioleringsplan | 2013-2017 | 1-okt-12 | 2017 |
ODZOB | N.v.t. | 26-nov-12 | N.v.t. |
Gemeenschappelijke regeling Cure | N.v.t. | 26-nov-12 | N.v.t. |
Groenbeleidsplan | N.v.t. | 20-jan-14 | N.v.t. |
Nota Duurzaamheid | N.v.t. | 26-sep-16 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
1. Beschikbaar stellen van € 1,19 per inwoner voor opzetten en onderhouden van het monitorsysteem zwerfafval
Er is een monitoringssysteem voor o.a. zwerfafval opgezet. Dit wordt maandelijks bijgehouden. Aan de hand van het monitoringssysteem worden bekeken wat de stand van zaken is en op welke plekken er actiever ingezet moet worden met educatie en schoonmaakacties. Daarnaast wordt deze vergoeding gebruikt voor educatie aan kinderen door ze hierbij te betrekken via de Beestenbende. Ook initiatieven vanuit de buurten en de inzet van vrijwilligers via het IVN worden hieruit ondersteund.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
2. Beleid voeren dat het Manifest Materialentransitie ondersteunt om in 2020 te komen tot 5% restafval
In Cure verband wordt getracht deze doelstelling te realiseren via het Renescience-project, dat een grote bijdrage kan leveren aan de realisatie van de doelstelling. Inmiddels is het project on hold gezet vanwege een uitspraak van de rechter in een zaak die door Attero was aangespannen tegen de gevolgde aanbestedingsprocedure. Zowel door Cure als door Attero is hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak. Eind 2018 verwachten we de uitspraak in het hoger beroep. Afhankelijk van deze uitspraak zal dan bezien worden of en hoe het project wordt voortgezet.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
3. Innovaties bewerkstelligen in samenwerking met lokale marktpartijen om afvalscheiding te stimuleren
Er zijn afgelopen jaar nieuwe innovatieve manieren van afvalscheiding onderzocht. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar scheiding aan de bron, maar nascheiding wordt ook als optie meegenomen. Dit komt samen in de voorstellen rondom het project REnescience. Onderdeel van dit project is de oprichting van een innovatieplatform waarin wetenschappers en het bedrijfsleven participeren om te komen tot oplossingen die leiden tot een nuttige toepassing van afvalfracties waarvoor dat tot op heden nog niet bestaat en dus vooralsnog verbrand worden.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
4. Sturing bieden op Cure zodat deze zich verder ontwikkelt als kenniscentrum op afvalinzamelingsgebied
Via het project REnescience loopt Cure voorop in de materialentransitie binnen Nederland. Ook is Cure continue op zoek naar meer efficiency en innovatie. Zoals efficiëntere inzameling Bijvoorbeeld grenzeloos inzamelen in combinatie met een vulgraadmeting) of andere wijzen van hergebruik van o.a. kleding. Hiermee pakken de Cure-gemeenten hun rol en (wettelijke) taak in de afvalketen. Dit zal ook in de komende jaren doorgezet worden.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
5. Stimuleren en overleggen met vrijwilligers en verenigingen om ophaalfrequentie oud papier te verhogen
In de kern Geldrop wordt het papier elke twee weken opgehaald. Alleen in de kern Mierlo is deze frequentie lager. Dat komt omdat hier wordt gewerkt met vrijwilligers die tegen een vergoeding beladers leveren die het oud papier ophalen. Met de verenigingen, verenigd via de Stichting Jeugdbelangen, is overleg gevoegd over de verhoging van de frequentie. Hierin hebben zij aangegeven hier geen voorstander van te zijn omdat hiervoor geen animo bestaat bij de vrijwilligers van de verenigingen. Ze verwachten dat veel vrijwilligers dan zullen afhaken. Daarom is besloten om deze frequentie niet te wijzigen. Overigens wordt in de kern Mierlo naar verhouding erg veel papier ingezameld en zijn er vanuit de bewoners geen klachten ontvangen over de ophaalfrequentie.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
6. Regelmatig aanpassen en optimaliseren hondenuitlaatroutes in overleg met inwoners
We blijven in overleg met de inwoners en verzoeken zullen onderzocht worden en waar mogelijk gehonoreerd worden. Dit is een continu proces met de bewoners.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
7. Onderzoek kattenoverlast
Momenteel werken de Dierenbescherming en de Stichting Straatkat samen met betrekking tot zwerfkatten en verwilderde katten. Op tal van plaatsen is de overlast van (zwerf)katten terug gebracht door toepassing van de TNR-methode (vangen, castratie/sterilisatie en terugplaatsing). Ook zijn in veel individuele gevallen adviezen aan bewoners gegeven over hoe de overlast terug gebracht kan worden. Het aantal meldingen over kattenoverlast is het laatste jaar flink gedaald en komen nog weinig voor.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
8 + 9. Koppelingen van projecten gericht op duurzaamheid aan speerpunten:
Op 26 september 2016 heeft uw raad ingestemd met de Nota Duurzaamheid en besloten de ambitie "energieneutraal" in 2040 uit te spreken. In deze nota is tevens een uitvoeringsprogramma opgenomen voor de jaren 2016 - 2019. In 2017 is vervolg gegeven aan de uitvoering van diverse activiteiten. Zo is o.a. gemeentelijk vastgoed verduurzaamd, de openbare verlichting versneld voorzien van led verlichting, de stimuleringslening duurzaamheid uitgebreid, hebben we besloten deel te nemen aan het regionale zonnepanelenproject, is subsidie toegezegd aan verenigingen voor uitvoeren van duurzaamheidsmaatregelen, is samen met het platform een D100 georganiseerd en zijn nieuwe prestatie afspraken met de woningbouwverenigingen gemaakt. Een en ander is vastgelegd in een oriënterende visie op energieneutraliteit als een soort van startdocument voor de nieuwe raad.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Cure Afvalbeheer
GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Het zo efficiënt mogelijk inzamelen en vermarkten van huishoudelijke afvalstoffen.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Optimale verhouding tussen geleverde dienstverlening en de tarieven die onze burgers betalen. Via zittingen in het bestuur optimaal invloed kunnen uitoefenen op de dienstverlening en transparantie van de kosten.
Veranderingen en ontwikkelingen
De raad heeft in de vergadering van 17 december 2012 het college toestemming gegeven om een nieuwe Gemeenschappelijke regeling Cure aan te gaan. Deze nieuwe regeling is per 01-01-2013 in werking getreden. Vanaf 01-01-2014 is de uitvoering via de oprichting van Cure B.V. overgegaan naar de Gemeenschappelijke regeling Cure. Cure is daarom 100% overheidsgedomineerd. Vanaf die datum is een aantal taken (waaronder het vermarkten van afvalstoffen) overgedragen van de gemeenten naar Cure. In 2016 is aan de raad een voorstel voorgelegd over deelname in een Joint Venture met DONG Energy uit Denemarken om de REnescience-techniek binnen Cure toe te passen. In 2018 zal duidelijk zijn of van deze nieuwe techniek binnen Cure gebruik gemaakt gaat worden.
Risico’s
De visie op de samenwerking hoeft niet altijd bij alle drie de deelnemers hetzelfde te zijn. Financieel risico ligt bij de gemeenten (kostprijs constructie). Uitlezen van containerchips kan niet zomaar gedaan worden door derden. Hier hangt een kostenplaatje aan vast.
Afbreukrisico van geen deelname
Wanneer we samenwerken met een andere afvalinzamelaar kunnen we minder invloed uitoefenen op de dagelijkse bedrijfsvoering en zijn we minder flexibel. Zelfstandige uittreding betekent dat de andere deelnemers schadeloos gesteld moeten worden.
Alternatieven voor geen deelname
Overstappen op een andere Gemeenschappelijke Regeling of andere overheidsgedomineerde instelling die het volledige afvalbeheer verzorgt.
Bestuurlijke betrokkenheid
In CURE participeren de gemeenten Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: wethouder M. Verdouw en wethouder G.M.J. Jeucken.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
De raad wordt geïnformeerd wanneer er veranderingen plaatsvinden in het takenpakket. De begroting van CURE wordt jaarlijks aan de raad voorgelegd.
Financieel belang
2017
Kosten
2.266.848
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
456.952
469.000
Vreemd vermogen
13.740.036
18.266.000
Resultaat boekjaar
456.952
469.000
Resultaat boekjaar Geldrop-Mierlo
-/- 33.870
-/- 94.000
Bijdrage aan verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Het Rijk wil dat we overal in ons land op dezelfde wijze en beter dan voorheen vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving. Bovendien moet de samenwerking op termijn ook financieel interessant zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. Een deel van de deelnemers ziet mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Risico’s
In het geval de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma betreft is de invloed daardoor slechts beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.
Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basis-takenpakket wettelijk verplicht. Voor wat betreft de uitvoering van verzoektaken zou ook de samenwerking in Dienst Dommelvallei soelaas kunnen bieden voor zover dit nodig mocht zijn.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: wethouder M. Verdouw, plv. lid: wethouder R.G.B. Hoekman-Sulman.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Jaarlijks wordt een werkprogramma vastgesteld dat voorzien is van een kostenbegroting. Aan de hand van de werkprogramma's van alle leden wordt de begroting opgesteld en de organisatie vorm gegeven. Naast de individuele werkprogramma's is er bovendien nog sprake van een collectief takenpakket. Deze worden buiten het werkprogramma om afgerekend.
2017
Landelijke basistaken
45.000
Verzoektaken
146.052
Collectieve taken
10.342
Intensiveringsbudget
18.433
Totaal
219.827
In 2017 is een tariefcorrectie over 2016 van € 8.516,- ontvangen.
Indicatie nog te ontvangen bedrag i.v.m. tariefcorrectie 2017 (€ 19.805,-) en aanpassing algemene reserve ODZOB (€ 1.145,-) totaal € 20.950,-.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
5.054.918
Resultaat boekjaar
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 8.019 | 8.113 | 8.196 | 83 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 9.009 | 9.250 | 9.469 | -219 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 20 | 20 | 0 | -20 | |||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 1 | 32 | -31 | |||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -20 | -19 | 32 | -10 | |||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -970 | -1.117 | -1.304 | -187 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.