Programma
6. Zorg, welzijn en cultuur
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2 | N.v.t. | 18-dec-17 | N.v.t. |
Verordening Jeugdhulp | N.v.t. | 18-dec-17 | N.v.t. |
Wet langdurige zorg (voorheen AWBZ) | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Nota “Persoonlijk & Dichtbij” visie op meedoen in de samenleving | N.v.t. | 4-jun-12 | N.v.t. |
Verordening maatschappelijke participatie 2013 gemeente Geldrop-Mierlo | N.v.t. | 17-dec-12 | N.v.t. |
Nota “Voor Elkaar” - Visie op meedoen in de samenleving II | N.v.t. | 17-dec-12 | N.v.t. |
Accommodatiebeleid | N.v.t. | 30-jun-08 | N.v.t. |
Accommodatiebeleid particuliere eigendom | N.v.t. | 30-nov-09 | N.v.t. |
Procesvoorstel Herijking subsidiebeleid | N.v.t. | 25-sep-17 | N.v.t. |
Cultuurnota 2012-2015 ‘Cultuur ... van wezenlijk belang' | N.v.t. | 16-jan-12 | 2018 |
Doelen & prestaties
6. Zorg, welzijn en cultuur
1. Uitbouwen bestaande vrijwillige ondersteuning en ontwikkelen nieuwe initiatieven in het kader van Buurtwerk 2.0
In 2017 zijn er verschillende bewonersinitiatieven ondersteund en zijn de inloopspreekuren in de wijken uitgebreid. Daarnaast is verder gegaan met de ontwikkeling van de Sociale Index. Meer informatie hierover is te vinden in programma 1. Gebiedsgericht werken.
6. Zorg, welzijn en cultuur
2. Herzien van subsidiebeleid
Per 1 januari 2017 is de nieuwe Algemene subsidieverordening ingegaan.
Daarnaast is in de tweede helft van 2017 gestart met een interactief traject waarbij het subsidiebeleid nieuwe stijl wordt vormgegeven. Op 25 september 2017 is het Procesvoorstel Herijking subsidiebeleid vastgesteld door de gemeenteraad. Hierin is vastgelegd welke stappen gevolgd gaan worden om te komen tot een nieuw, breed gedragen, subsidiebeleid. Het sturen op gewenste maatschappelijke effecten is hierbij het vertrekpunt.
In 2018 wordt het subsidiebeleid verder vormgegeven, in samenwerking met onze maatschappelijke organisaties en de gemeenteraad. De eerste sessie met de gemeenteraad, over maatschappelijke effecten, heeft in januari 2018 plaatsgevonden.
6. Zorg, welzijn en cultuur
3. Laagdrempelig houden van CMD
In 2017 heeft het CMD zich doorontwikkeld op de ingeslagen weg. De kwaliteit van de dienstverlening en de waardering hiervan zijn hierbij centrale punten. Daarnaast is ook de ondersteuning van vrijwilligersvoorzieningen die gebruikt kunnen worden door mensen met een ondersteuningsvraag voortgezet.
In 2017 is de werkwijze van het CMD er weer op gericht geweest om het contact met onze inwoners zo persoonlijk en zo dichtbij mogelijk te laten plaatsvinden, onder andere door het uitvoeren van huisbezoeken en het organiseren van open spreekuren.
6. Zorg, welzijn en cultuur
4. Inzet op preventiebeleid door preventieaanbod te geven aan burgers
Preventie is een breed begrip en is toe te passen binnen vele beleidsterreinen. Er is ingezet op radicalisering, maar ook het voorkomen van overgewicht en het vallen door ouderen. Onder aan de streep gaat het primair om het voorkomen dat ongewilde zaken gebeuren. Er valt dan ook een breed palet aan activiteiten onder deze noemer.
In het gezondheidsbeleid is het een primaire taak van de gemeente om o.a. door inzet van de GGD activiteiten te ontplooien op gezondheidspreventie en leefstijl bij ouderen en jongeren. Daarnaast werden diverse activiteiten met partners ontwikkeld op het gebied van gezondheidspreventie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 'Design 4 the fittest'. De samenwerking met partners in de huidige projecten verliepen voorspoedig. Niet alleen met sportverenigingen en scholen, maar ook met Buurtsportcoaches en verschillende bedrijven die in onze gemeente gevestigd zijn. In het kader van deze samenwerking stelden organisaties tijd, organisatiekracht en soms ook middelen beschikbaar voor het project. Dit kan zowel financieel als in natura (producten).
Naast projecten gericht op jongeren zoals JOGG en Young Leaders, richten we ons met het project “Activerend Huisbezoek” op onze oudere inwoners. Het “Activerend Huisbezoek” heeft als doel ouderen te informeren over zaken als wonen, maatschappelijke participatie en gezondheid in het licht van het ouder worden.
Ook door het CMD is ingezet op preventieve taken en vindplaatsgericht werken. Onder andere door het informeren en waarderen van mantelzorgers (ook jonge mantelzorgen) en door het organiseren van de mantelzorgcontactdagen en een mantelzorgverwendag. Ook in 2017 was het CMD werkzaam op plekken in de wijk waar inwoners hun ondersteuningsvragen stellen, bijvoorbeeld bij het Hof van Bethanië.
In 2017 is het preventieplan van het CMD verder doorontwikkeld. Activiteiten als voorlichtingen en een open spreekuur maakten hier onderdeel van uit. In 2018 wordt hier verder uitvoering aan gegeven. De verwachting is dat de beweging naar de preventieve voorkant hierdoor nog meer op gang komt.
Tenslotte is in 2017 ook een brede, buurtgerichte pilot op het gebied van preventief jeugdbeleid gestart in de wijk Braakhuizen Noord: 'de Pedagogische buurt'. In een continue interactief proces spreken buurtbewoners en sleutelfiguren in de wijk met elkaar over opvoeden en opgroeien. Bewoners en organisaties worden uitgedaagd om een bijdrage te leveren aan het realiseren van een fijn opgroei- en opvoedklimaat voor iedereen.
6. Zorg, welzijn en cultuur
5. In samenwerking met inwoners vormgeven van een gemeente die uitnodigend is om in te wonen, ook als senior en daarbij werken met een bijpassende infrastructuur
Door het wegvallen van zorgvoorzieningen ontstaat er een noodzaak dat mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen. Aanpassingen aan woningen, goede voorzieningen in en om de woning en techniek in woningen dragen er toe bij dat mensen langer veilig en comfortabel in hun woning kunnen blijven wonen. Zowel de woningcorporaties als de gemeenten hebben hier een rol in. Vanwege dit gegeven zal er gekeken moeten worden naar flexibele oplossingen op de woningmarkt.
Ook in de wijken zijn onze inwoners aan de slag. Zo ontstaan initiatieven vanuit mensen zelf, voor bijvoorbeeld eetpunten waar mensen een paar keer per week in de buurt en in een gezellige sfeer tegen een lage vergoeding een warme maaltijd kunnen eten.
Het thema langer zelfstandig thuis wonen is in 2017 op verschillende tafels besproken. Met onze zorgaanbieders hebben we gesproken over de gewenste ondersteuning van onze inwoners, zodat zij langer thuis kunnen blijven wonen. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden binnen de gecontracteerde zorg maar ook via algemene voorzieningen, bijvoorbeeld de ontmoetingsplekken bij Ananz of Hof van Bethanië.
In november 2017 is er een mini-symposium "Wonen in Geldrop-Mierlo" georganiseerd. Samen met verschillende partijen uit onze gemeente en de regio is in beeld gebracht welke uitdagingen er in de toekomst op ons af zullen komen en hoe we hier samen op gaan inspelen. In 2018 wordt dit in een werkgroep concreter uitgewerkt om zo te komen tot een toekomstbestendige woonvisie.
Beschermd wonen
De decentralisatie van de taken en verantwoordelijkheden op het gebied van Beschermd Wonen naar de individuele gemeenten zou per 2020 plaatsvinden. Dit tijdstip is vooruit geschoven naar waarschijnlijk het jaar 2022. In 2017 is in regionaal verband gewerkt aan een plan van aanpak. In 2018 zal deze lijn worden voortgezet zodat wij als gemeente Geldrop-Mierlo straks klaar zijn voor de decentralisatie.
Meer informatie over de digitale infrastructuur vindt u in programma 1.
6. Zorg, welzijn en cultuur
6. Uitbreiden vrijwilligersbeleid middels: Stimulering vrijwilligerswerk; Aanbieden begeleiding vrijwilligers.
De gemeente probeert op verschillende manieren het vrijwilligerswerk te stimuleren en ondersteunen.
Voor mensen die vrijwilliger willen worden en de organisaties die vrijwilligers zoeken is de website VoorElkaarInGeldrop-Mierlo.nl. Deze site brengt aanbod en vraag van vrijwilligers en mensen met een hulpvraag bij elkaar.
In Geldrop-Mierlo hebben we veel maatschappelijk betrokken ondernemers. Zij willen zich graag inzetten voor vrijwilligers(organisaties) in onze gemeente. Om vrijwilligers(organisaties) en bedrijfsleven bij elkaar te brengen, is in 2016 ‘Samen voor Geldrop-Mierlo’ van start gegaan. Deze stichting is in 2017 verder doorontwikkeld.
Het Steunpunt Vrijwilligerswerk heeft in 2017 op verschillende manieren uitvoering gegeven aan de ondersteuning van vrijwilligersorganisaties. Voorbeelden zijn de organisatie van masterclasses voor (nieuwe) bestuursleden en de vorming van een werkgroep van vrijwilligers die vrijwilligersorganisaties kan ondersteunen bij fondswerving.
6. Zorg, welzijn en cultuur
7. Speciale aandacht voor Sport door voortzetten buurtsportcoaches
In 2017 zijn we doorgegaan met de Buurtsportcoaches. Binnen onder andere projecten als Braakhuizen-United, Sjors sportief/creatief, Max Vitaal, Beweegaanbod voor senioren (St. Cyr, Kastanjehof en Magdalenahof) en de beweegtuin in Mierlo en bij de Cruijffcourt, hebben zij een belangrijke rol gehad in het leggen van verbindingen en (ondersteuning van) de uitvoering. Hierbij wordt nadrukkelijk samengewerkt met de gebiedsregisseurs.
Ook bij het in realiseren van activiteiten op de Cruijff-Court(s) en activiteiten in het kader van JOGG, zijn zij een belangrijke schakel geweest. Doordat de LEVgroep met ingang van 01-01-2017 een integraal uurtarief is gaan rekenen, is de formatie van de buurtsportcoaches tijdelijk teruggebracht tot 1,75 Fte. Hierdoor is gekozen voor een focus op activiteiten voor basisschooljeugd. In dit kader is onder andere hard gewerkt aan het leggen van verbindingen tussen onderwijs en sportverenigingen.
6. Zorg, welzijn en cultuur
8. Voeren actief beleid kunst en cultuur
In 2017 is een concept cultuurbeleidsplan opgesteld. Dit plan is in de Leefkamer van september 2017 beeldvormend besproken en aan het culturele veld (organisaties en inwoners) voorgelegd in een bijeenkomst in oktober 2017. Daarna zijn nog een aantal reacties ontvangen. Alle reacties zijn verwerkt en meegenomen bij de aanpassing van het beleidsplan. Het ontwerp Cultuurbeleidsplan "De Kracht van Cultuur" 2018-2021 is vervolgens vastgesteld door de raad op 5 maart 2018.
Enkele voorbeelden van ontwikkelingen op het gebied van cultuur in 2017:
- Om jonge inwoners kennis te laten maken met kunst en cultuur, is het project ‘Sjors Creatief’ uitgevoerd. Dit project laat - analoog aan Sjors Sportief- kinderen in korte tijd met verschillende creatieve mogelijkheden kennismaken.
- Ook doet de gemeente mee met de regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020'.
- Middels het programma 'De Cultuurloper' werken basisscholen aan visie ontwikkeling en verankering van cultuureducatie in het basisonderwijs.
- De raad heeft geld beschikbaar gesteld voor de herinrichting van het Weverijmuseum, waarmee het Weverijmuseum verder kon met de realisatie van het plan voor een nieuw toekomstbestendig museum.
- Als onderdeel van de drukste en belangrijkste entree aan de zuidzijde van Geldrop is de rotonde aan het Bogardeind het visitekaartje van de gemeente. Gezocht is naar een kunstwerk dat past bij de identiteit van de gemeente en dat ook past bij de dynamiek van de locatie.
- In samenwerking met de kunstenaar zijn vijf cortenstalen Kempische heideschapen ontworpen die verwijzen naar het textielverleden en een verbinding maken met de Strabrechtse Heide. Het kunstwerk is bekostigd uit het fonds Bijdrage Ruimtelijke Ontwikkeling, waar het kunstfonds onderdeel van uitmaakt.
6. Zorg, welzijn en cultuur
9. Vernieuwende concepten voor sport en bewegen worden ondersteund. Concepten zoalsbewegen op afstand, beweegtuinen voor ouderen worden voortgezet. De breedtesportwordt in het kader van JOGG uitgebouwd.
In overleg met de buurtsportcoaches is voor de doelgroep ouderen voornamelijk ingezet op het in
stand houden van de beweeggroepen voor ouderen en de ontwikkeling van Max Vitaal. De beweeggroepen zijn inmiddels verzelfstandigd tot zeer laagdrempelige activiteiten onder leiding van
vrijwilligers, maar worden wel nog gemonitord en ondersteund waar nodig. Hetzelfde geldt voor de
activiteiten in de beweegtuinen, waar in 2017 weer extra op is ingezet, omdat sturing nodig blijft om deze activiteiten in gang te houden.
De basis op orde
Naast het aan de slag gaan met vernieuwende concepten zoals bovenstaand, is het nodig dat in de basis de bestaande voorzieningen goed op orde zijn. Dit hoort bij onze ambitie om de dienstverlening op een goed niveau te hebben en houden. Dat betekent dat onze sportparken en sporthallen er goed bij liggen, het onderhoud goed is en met een onderhoudsplan goed geborgd blijft en dat er veilig gesport kan worden.
In 2017 is veiligheid een punt van aandacht van uw raad geweest. Op 10 april 2017 heeft de raad besloten om gefaseerd de toplagen van de kunstgrasvelden te vervangen als gevolg van de aanwezigheid van rubbergranulaat in onze kunstgrasvelden. Hiervoor wordt een periode van vier jaar uitgetrokken. Uiteraard gaat dit in overleg met de betrokken voetbalverenigingen en de Johan Cruijff foundation. In 2018 is bij het Cruijff Court en het veld van Mifano de toplaag al vervangen.
6. Zorg, welzijn en cultuur
10. Uitgangspunt voor het zwembadbeleid is kwalitatief goede zwemvoorziening voor deinwoners van Geldrop-Mierlo.
In het voorjaar van 2016 heeft adviesbureau Drijver en Partners de opties voor een goede zwemvoorziening binnen de kern Geldrop onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn aan uw
raad voorgelegd. Hierop volgend is december 2016 een overeenkomst tot stand gekomen
tussen exploitant Laco en de gemeente ten behoeve van zwembad De Smelen. Deze overeenkomst
geldt tot en met 31 augustus 2018. Afgesproken is, dat in 2017 gewerkt zou worden aan een vlekkenplan, waarbij ideeën van bewoners en gebruikers zijn meegenomen. Op basis hiervan zou de gemeenteraad besluiten om al dan niet een nieuw contract af te sluiten.
In 2017 hebben verschillende inspraakmomenten plaatsgevonden. Omwonenden, gebruikers en raadsleden hebben meegedacht in de mogelijkheden voor het gebied De Smelen. Dit heeft nog niet tot een concreet plan geleid. Dat volgt in 2018.
6. Zorg, welzijn en cultuur
11. De raad gaat in gesprek met externe deskundigen en lokale partijen waarna het college een toekomstgericht cultuurplan opstelt.
Verwezen wordt naar punt 8.
6. Zorg, welzijn en cultuur
12. De raad stelt in 2016 een bibliotheeknotitie vast.
De visie op het bibliotheekwerk is opgenomen in het Cultuurbeleidsplan "De Kracht van Cultuur" 2018-2021, vastgesteld door de raad op 5 maart 2018 (zie punt 8).
6. Zorg, welzijn en cultuur
13. In 2016 zal het subsidiebeleid herijkt worden.
Verwezen wordt naar punt 2.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
In stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering op basis van bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen ziektekostenverzekeraars, ambulancehulpverlening en bijdragen particulieren.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten. Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.
Veranderingen en ontwikkelingen
Met de GGD zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze van indexering van het beschikbaar te stellen budget. Tot voor enkele jaren werd daar de zogenaamde Helmondse methode toegepast die uitgaat van een index die opgebouwd is uit het gewogen gemiddelde van de loon en prijs index van de voorgaande vier jaren. Vanaf 2012 wordt gebruik gemaakt van het door het CPB berekende indexcijfer voor de consumptieve overheids-bestedingen dat jaarlijks in maart bekend wordt gemaakt. Deze index wordt dan toegepast voor zowel de personele als overige exploitatielasten waarbij geen nacalculatie meer zal plaatsvinden.
Risico’s
Jaarlijks wordt voor het bestuur, bij het aanbieden van de programmabegroting, een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld. De recente inventarisatie resulteert in een benodigde weerstandscapaciteit voor PG (Publieke Gezondheid)
van ca. € 1.900.000,-. Het bestuur heeft echter vastgesteld dat gestreefd moet worden naar een algemene reserve PG van maximaal 5% van de gemeentelijke bijdrage per inwoner, i.c. circa € 600.000,-. Indien zich risico’s voordoen boven dat (beperkte) bedrag dragen gemeenten daar dus het risico van. De algemene reserve PG bedraagt, inclusief het resultaat 2016, circa € 536.000,-. Voor een bedrag van € 1.900.000,- -/- € 536.000,- =
€ 1.364.000,- lopen de gemeenten dus een risico. Zie hieronder voor de eventuele verdeling daarvan over de gemeenten.
De risico-inventarisatie resulteert voor AZ (Ambulance Zorg) in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 1.500.000,-. Het bestuur heeft het maximum van de algemene reserve AZ echter vastgesteld op € 1.200.000,- zijnde het niveau per 1-1-2015.
Deze reserve bedraagt nu circa € 1.030.000,-.
Voor een bedrag van € 1.500.000,- -/- € 1.030.000,- =
€ 470.000,- lopen de gemeenten dus een risico.
Voor de gemeente Geldrop-Mierlo bedraagt het totale risico PG + AZ € 97.813,-.Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.
Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg. Volledig afzien van geen deelname is geen reële optie i.v.m. de in de Wet Publieke Gezondheid opgenomen eis dat de gemeente een GGD in stand moet houden.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname aan het Algemeen Bestuur en commissies door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur en financiële commissie: lid: wethouder G.M.J. Jeucken.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De gemeentelijke uitgaven aan de GGD zijn gericht op de gehele bevolking van Geldrop-Mierlo. Diverse bevolkingsgroepen, met name de jeugd van 4 tot 19 jaar, krijgen de nadrukkelijke aandacht. De uitgaven vallen onder de productgroep Gezondheidszorg.
2017
632.765
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
3.037.000
2.754.000
Vreemd vermogen
13.903.000
11.985.000
Resultaat boekjaar
293.000
70.000
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.786 | 2.196 | 1.893 | -303 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 13.992 | 14.871 | 13.836 | 1.035 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 1.310 | 1.310 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | -1.310 | -1.310 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -12.206 | -12.676 | -10.633 | 2.042 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.