Paragraaf
Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
In deze paragraaf gaan we achtereenvolgens in op de onderdelen: wegen, openbare verlichting, civiele kunstwerken, groen, gebouwen en riolering.
Onderhoud kapitaalgoederen
Wegen
Wegen
Wegen
Beleid wegen
Beleid
Het beleid is ten opzichte van voorgaande jaren ongewijzigd. De uitgangspunten voor beheer en onderhoud zijn afkomstig uit het meerjarenonderhoudsplan “Beheerplan wegen 2014-2017”, vastgesteld door de gemeenteraad in 2014. Dit plan is een strategische visie op het beheer en onderhoud van de gemeentelijke wegen. Deze beheerstrategie voorziet in de verantwoording die volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV 2004) nodig is. Het vigerende plan geldt voor de jaren 2014 tot en met 2017. In het beheerplan is vastgelegd dat het onderhoud aan de asfaltwegen, en dan met name de hoofdontsluitingswegen, prevaleert. In de praktijk betekent dit dat het onderhoud aan elementenverhardingen in woonwijken onder druk staat.
Als uitwerking van dit plan heeft het college een operationeel plan met een looptijd tot en met 2017 vastgesteld. Hiermee zijn wij flexibel bij het plannen van voorbereiding en uitvoering. Ook kunnen we de onderhoudswerken in een groot werkvolume aanbesteden, wat gunstig is voor de prijsstelling. In het operationeel plan staat in detail aangegeven welke onderhoudswerken zullen worden uitgevoerd. De operationele plannen worden gebaseerd op een jaarlijkse visuele inspectie van het gehele wegennet, afgestemd met het activiteitenplan en met de bekende (grotere) bouwplannen van derden. Het plan is flexibel van opzet zodat kan worden ingespeeld op onvoorziene ontwikkelingen.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan wegen
2014-2017
20 jan. 2014
Voorjaar 2018
Op 9 maart 2015 heeft de raad een wijzigingsnota van het Beheerplan vastgesteld. Deze sluit geheel aan op het raadsbesluit van 15 december 2014: “Wijziging vastgestelde MPB 2015-2018” (RV GM2014.0640) waarin een eenmalige storting in de Voorziening Onderhoud Wegen is vastgelegd.
Begin 2018 zal een nieuw Beheerplan aan uw raad worden voorgelegd. In de aanloop daar naar toe zullen wij met u van gedachten wisselen over kwaliteitsniveaus en daarmee samenhangende kosten.
Uitgangspunten
Bij het wegbeheer hanteren wij de richtlijnen van het CROW, die in het maatschappelijk verkeer veelal als norm worden gehanteerd.Wegen
Budget wegen
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
Financieel
2017
Geraamde onttrekking groot onderhoud wegen
820.073
Wekelijke onttrekking groot onderhoud wegen
294.277
Verschil
525.796
De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de voorziening Groot onderhoud wegen. Ultimo 2017 zat er € 963.805,- in deze voorziening ten behoeve voor het planmatig onderhoud wegen en civiele kunstwerken.
Wegen
Achterstallig onderhoud wegen
Achterstallig onderhoud
Geen achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
Openbare verlichting
Openbare verlichting
Openbare verlichting
Beleid openbare verlichting
Beleid
De werkwijze voor het onderhoud van de openbare verlichting is ongewijzigd. Het onderhoud van de openbare verlichting is te splitsen in correctief en preventief onderhoud. Onder het correctief onderhoud wordt verstaan het oplossen van storingen en schades. Onder preventief onderhoud wordt verstaan het groepsgewijs vervangen van lampen, armaturen en masten. Dit wordt gebaseerd op de technische levensduur van de onderdelen. Er is geen direct vastgesteld beleid voor het onderhoud van de openbare verlichting. Het uitgangspunt is wel dat bij preventief onderhoud ingezet wordt op energiebesparende verlichting (LED). Het vervangen van oude armaturen levert een besparing op van het energieverbruik en dus op energiekosten. Met het terugdringen van het energieverbruik wordt bijgedragen aan de doelstelling van het Energieakkoord.Besparing energiekosten
In 2014 is door de raad besloten om door aanvullende maatregelen extra besparingen te realiseren op de energiekosten van straatverlichting.Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
De hierboven omschreven handelswijze is leidend en geeft geen aanleiding om met aanvullend beleid te komen op dit terrein.
Uitgangspunten
Elke maand, en indien nodig vaker, worden er vanuit het correctieve onderhoud storingsroutes gereden door de aannemer. In deze storingsroutes worden de storingen en schades verholpen. Indien een storing urgent is in verband met de verkeers- of sociale veiligheid wordt deze meteen verholpen. Vanuit het preventieve onderhoud worden de lampen om de drie en vier jaar vervangen. Armaturen worden om de 20 tot 25 jaar vervangen en masten om de 40 tot 50 jaar.
Bij het opstellen van onderhoudsmaatregelen worden de mogelijkheden tot energiebesparing en reductie van de CO2-uitstoot meegenomen. Door de (door)ontwikkeling van LED-verlichting en toepassing van dimbare armaturen en energiezuinige lampen wordt het energieverbruik van de openbare verlichting minder. Bij integrale projecten in de MPB en het activiteitenplan wordt vaak de vervanging van armaturen en masten meegenomen.Openbare verlichting
Budget openbare verlichting
Geïnvesteerd onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel staan de middelen voor het groot onderhoud van de openbare verlichting exclusief de eigen uren. De planmatige vervangingen van de armaturen en masten lopen, door een wijziging van het BBV, voortaan via kredieten en niet meer via onderstaande onderhoudsbudgetten. In 2017 heeft hiervoor een begrotingswijziging plaatsgevonden.
Jaarlijks groot onderhoudsbudget
Financieel
2017
Raming planmatig onderhoud openbare verlichting
35.772
Realisatie planmatig onderhoud openbare verlichting
23.940
Verschil
11.832
Naast bovenstaand planmatig onderhoud is in 2017 ter waarde van € 196.312,- aan armaturen en masten vervangen. Begroot was een investering van € 185.000,-.
Openbare verlichting
Achterstallig onderhoud openbare verlichting
Achterstallig onderhoud
Indien er achterstallig onderhoud op correctief onderhoud dreigt te ontstaan wordt dit ondervangen door extra storingsroutes te rijden.
Onderhoud kapitaalgoederen
Civiele kunstwerken
Civiele kunstwerken
Civiele kunstwerken
Beleid civiele kunstwerken
Beleid
De uitgangspunten van het beheer en onderhoud zijn vastgelegd in het Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken. De algemene doelstelling van dit 5-jarig beheerplan is om inzicht te geven in het functioneren en gebruiksgemak, de veiligheid van de kunstwerken, de levensduur en de te verwachten kosten die samenhangen met het beheer daarvan. Omdat de looptijd van het huidige beheerplan is verstreken, is een geactualiseerd plan opgesteld. Deze actualisering heeft betrekking op aanpassing van het areaal, maar is ook een aanscherping van het instandhoudingsbeleid, inclusief risicosturing, en de financiële consequenties.Uitgangspunten
In het Beheerplan is gekozen voor een scenario van minimale kwaliteit waarbij wordt voldaan aan de minimumeisen voor veiligheid en functionaliteit. Er mag geen sprake zijn van twijfel over de veiligheid, losliggende onderdelen of gevaar van bezwijken. De nieuwe beheerstrategie zal ten eerste gericht zijn op het beheersen van de risico’s. Hierbij worden veiligheid en bereikbaarheid gegarandeerd. Daarnaast sturen we op kwaliteit (technisch en beeld). De keuze voor een basaal kwaliteitsniveau sluit het beste aan bij de sobere en doelmatige uitstraling die we nastreven en kunnen waarmaken. Met deze onderhoudsstrategie bereiken we het meest economische moment van onderhoud, namelijk niet te vroeg en niet te laat en in de juiste mate.Civiele kunstwerken
Budget civiele kunstwerken
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel staan de geïnvesteerde middelen voor het groot onderhoud exclusief de eigen uren.Financieel
2017
Geraamde onttrekking planmatig onderhoud civiele kunstwerken (voorziening € 25.250,- + exploitatie € 19.139,-)
44.389
Werkelijke onttrekking planmatig onderhoud civiele kunstwerken
22.708
Verschil
21.681
De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de voorziening Groot onderhoud wegen. Ultimo 2017 zat er € 963.805,- in deze voorziening ten behoeve voor het planmatig onderhoud wegen en civiele kunstwerken.
Civiele kunstwerken
Achterstallig onderhoud civiele kunstwerken
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Voor het onderhoud aan de kunstwerken is in 2015 een meerjarig onderhoudsbestek aanbesteed. In 2017 is conform dit bestek onderhoud uitgevoerd. De jaarlijkse kosten wisselen enigszins.De rijdekken en leuningen van de bruggen in het Hemelrijkpad en ook in de Hulsterbroekpad
zijn matig van kwaliteit. Onderzoek moet uitwijzen tot in welke mate onderhoud nog zinvol is of dat moet worden overgegaan tot vervanging. Het onderhoud aan deze bruggen is tot een minimum beperkt.De brug over het Eindhovens kanaal in de Brugstraat is bij de gemeentelijke herindeling in 1998 overgegaan naar Helmond. Het onderhoud aan de taludbekleding is echter gebleven aan onze gemeente. Herstel van de schade als gevolg van vandalisme kostte € 8.000,-.
Onderhoud kapitaalgoederen
Groen
Groen
Groen
Beleid groen
Beleid
In 2018 wordt er een nieuw contract opgesteld voor de onderhoudsjaren 2019-2022. De huidige groenonderhoudscontracten met Ergon en Atlant worden één jaar verlengd.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Groenbeleidsplan
2014-2024
10-02-2014
2018
Uitgangspunten
De werkzaamheden zijn uitbesteed en worden gecontroleerd op basis van het kwaliteitsniveau B van de landelijke standaard voor onderhoudsniveaus, zoals beschreven in de Kwaliteitscatalogus openbare ruimte van het CROW. Dit onderhoudsniveau is vastgesteld door de gemeenteraad in 2014.Groen
Budget groen
Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel wordt het budget voor het groot onderhoud aan het openbaar groen weergegeven. Het betreft hier de bestekken voor de verschillende wijken.Financieel
2017
Raming onderhoud openbaar groen
1.124.926
Realisatie onderhoud openbaar groen
1.137.957
Verschil
-/- 13.031
Groen
Achterstallig onderhoud groen
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
Riolering
Riolering
Riolering
Beleid riolering
Beleid
Het gemeentelijk rioleringsbeleid is vastgelegd in het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Het GRP is een beleidsinstrument binnen het gemeentelijk milieubeleid voor de aanleg en het beheer van riolering. Het heeft een planmatig en strategisch karakter met een planperiode van 5 jaar. Op 6 november 2017 heeft de raad het nieuwe GRP voor de planperiode 2018–2022 vastgesteld.In het GRP is uiteengezet welke activiteiten er in de planperiode worden opgepakt. Er zijn geen grote wijzigingen in het stelsel voorzien. Ook in 2017 zal de riolering in een aantal straten worden vervangen. In de komende jaren worden (in verband met de levensduur) steeds meer riolen vervangen.
We blijven volop inzetten op inspectie, onderzoek, onderhoud en renovatie van riool. We maken hierbij goed gebruik van de meldingen van burgers die we in de afgelopen jaren hebben bijgehouden. Hierdoor zijn we in een vroeg stadium bij potentiële problemen en kunnen deze dan ook met minder kosten oplossen.
Zowel bij nieuwbouw als bij reconstructies zullen we er naar streven om de openbare ruimte “klimaatadaptief” in te richten. Dit is elke keer maatwerk. Het inspelen op klimaatverandering kan de gemeente niet alleen. We gaan de burgers en bedrijven actief opzoeken en we proberen samen oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar we samen voor staan.
In 2017 hebben we maatregelen uitgewerkt om de regenwateroverlast te beperken. In de Neerakker is een regenwaterberging aangelegd. Het werk voor de aanleg van regenwaterbergingen in de Laan van Tolkien is aanbesteed, dit zal begin 2018 worden gerealiseerd. Een onderzoek naar de aanpak van de wateroverlast in de Amroth is nog in uitvoering. Wij verwachten in de loop van 2018 tot realisatie over te kunnen gaan. De aanleg van een grote regenwaterbergingsvijver in het plan Luchen fase 2 draagt ook bij aan het voorkomen van overlast in die wijk.
In het kader van het bestuursakkoord Water zijn middelen gereserveerd voor maatregelen in de waterketen (ook bekend onder de noemer Waterportaal Zuid Oost Brabant). Gemeente trekt hierbij samen op met het Waterschap de Dommel om maatregelen te treffen die de kwaliteit van het oppervlakte water (na lozing vanuit het rioolstelsel en de rioolwaterzuiveringsinstallatie) verbeteren. Door gezamenlijke aanpak levert dit naast kwaliteit ook kostenbesparing op. De doelstellingen op het vlak van waterkwaliteit komen voort uit Europese regelgeving.
Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
GRP
2018-2022
6-11-2017
2021
Over enkele jaren wordt de Omgevingswet van kracht. De verplichting tot het hebben van een GRP komt dan te vervallen. Het rioleringsbeleid wordt dan onderdeel van de Omgevingsvisie. Op moment van schrijven is nog niet duidelijk hoe het gestalte gaat krijgen. Het GRP zal in haar huidige vorm als zelfstandig beleidsstuk waarschijnlijk verdwijnen.
Uitgangspunten
De functionele doelen, eisen en maatstaven zijn vastgelegd in het GRP. Uitgangspunt is dat de bedrijfszekerheid van de riolering gegarandeerd moet zijn tegen aanvaardbare maatschappelijke kosten.Riolering
Budget riolering
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
Financieel
2017
Stand voorziening per 01-01-2017
4.081.798
Storting
454.899
Saldo voorziening per 31-12-2017
4.536.697
Riolering
Achterstallig onderhoud riolering
Achterstallig onderhoud
De riolering vereist dagelijks investeringen voor instandhouding en verbetering. Jaarlijks worden grotere en kleinere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Het beheer van de data is op orde. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.In de praktijk wordt per jaar de planning van onderhouds- of vervangingswerken bezien in samenhang met andere werken zoals ons eigen Activiteitenplan en activiteiten van derden zoals bouwplannen. De afhankelijkheid van deze andere planningen leidt er soms toe dat noodzakelijk onderhouds- of vervangingswerk langer dan verwacht moet worden uitgesteld. Het is een hele kunst om een goede balans te vinden tussen de praktische en financiële overweging om investeringen uit te stellen enerzijds en het niet fors op laten lopen van het correctief (dagelijks) onderhoud.
In 2017 zijn riolen vervangen in de Dorpsstraat in Mierlo in het kader van het Centrumplan. In de Drossaardstraat, Schepenstraat, Schoutstraat en de Gravenstraat was jarenlang sprake van wegverzakkingen als gevolg van lekkende riolen. Door renovatie is dit nu opgelost.
Onderhoud kapitaalgoederen
Gebouwen
Gebouwen
Gebouwen
Beleid gebouwen
Beleid
De belangrijkste beleidsuitgangspunten voor gemeentelijke gebouwen:- Het in eigendom hebben van vastgoed is geen gemeentelijke kerntaak. Het afstoten van vastgoed is de komende jaren dus een belangrijke kernactiviteit;
- De gebouwen voor eigen gebruik behoren wel tot de kernvoorraad van gemeentelijk vastgoed en blijven dus in eigendom;
- Gemeentelijk vastgoed ten behoeve van maatschappelijke functies wordt kostendekkend verhuurd, gemeentelijk vastgoed ten behoeve van commerciële functies wordt marktconform verhuurd;
- De (financiële) toegankelijkheid van gebouwen met een maatschappelijke functie wordt mogelijk gemaakt door het toekennen van huisvestingssubsidie op basis van het accommodatiebeleid.
Het afstoten van maatschappelijk vastgoed is geen gemakkelijke opgave en zal een lange doorlooptijd kennen. Gedurende het proces is duidelijk geworden, dat - hoewel het geen kerntaak is - er wel redenen kunnen zijn om maatschappelijk vastgoed in eigendom te houden. Door de transities in het sociale domein kan de vraag naar maatschappelijk vastgoed toenemen. Wij streven naar een gezond en sociaal klimaat. Een klimaat waar initiatieven en organisaties de ruimte krijgen en vinden om een bijdrage te leveren aan een duurzame ontwikkeling van onze gemeente. Huisvesting is daarbij vaak een belangrijke randvoorwaarde. Het goed onderhouden blijft dus nog lange tijd een belangrijke kernactiviteit.
Eerder is aangegeven dat de financiële behoefte mogelijk beperkt kan worden tot circa € 900.000,- gemiddeld per jaar vanwege:
- Feitelijke gerealiseerde verkopen van vastgoed;
- Actualisatie van de conditie waarin gebouwen verkeren met mogelijk gunstige effecten op de onderhoudsplanningen.
Alle gebouwen zijn in 2016 geïnspecteerd en beoordeeld op de actuele onderhoudstoestand. In de actualisatie zijn ook de twee nieuwe brede scholen toegevoegd. De inspectie heeft geresulteerd in een aanpassing van de reservering voor het groot onderhoud in de begroting 2016 en verder. Uit de geactualiseerde meerjarenonderhoudsplanning volgt het benodigd onderhoudsbudget van gemiddeld € 874.000,- per jaar (op basis van 15 jaar). In de meerjarenonderhoudsplanning is ook het groot onderhoud van twee brede scholen opgenomen, waarvoor de gemeente van de betreffende stichting een jaarlijkse bijdrage van € 31.000,- ontvangt. Totaal: € 874.000,- + € 31.000,- = € 905.000,-.
In oktober 2016 is tevens de vastgoedstrategie voor de komende jaren aan uw raad gepresenteerd. De rapportage biedt handreikingen voor het strategisch beheer van de vastgoedportefeuille van de gemeente. De strategie is er op gericht om te komen tot een zo compact mogelijke vastgoedportefeuille. Dit betekent het gebruik van bepaalde gebouwen intensiveren en optimaliseren om aan de andere kant een aantal gebouwen met een lage maatschappelijke prestatie vrij te maken en te verkopen. Hierbij is ook de toekomstige ruimtebehoefte in het kader van de transities meegenomen. In de separate nota Strategisch Vastgoedbeheer is dit meegenomen en een actieplan opgenomen alsook een overzicht van de lopende en toekomstige verkoopacties.
Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling
nieuw beleidsplanKwaliteitsniveau onderhoud gebouwen
2016-2020
31-10-2016
2021
Strategisch Beheer Maatschappelijk Vastgoed Geldrop-Mierlo
2016-2020
31-10-2016
2021
Uitgangspunten
Het onderhoudsniveau van gemeentelijke gebouwen is vastgesteld op "redelijk", zoals gedefinieerd in de Nederlandse norm NEN 2767.Gebouwen
Budget gebouwen
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
2017
Saldo voorziening per 01-01
842.357
Storting in voorziening
905.555
Onttrekking uit voorziening
-302.548
Saldo voorziening per 31-12
1.445.365
Een vastgoedportefeuille is een dynamisch geheel. Er worden panden verkocht en aangekocht c.q. nieuwbouw gepleegd. Hierdoor zal iedere vijf jaar een nieuwe inventarisatie op basis van de dan geldende situatie plaatsvinden. De jaarlijkse dotatie wordt dan weer opnieuw bepaald.
Gebouwen
Achterstallig onderhoud gebouwen
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Het gemeentehuis Geldrop kent echter wel uitgesteld onderhoud ten aanzien van het dak, de luchtbehandeling en diversen andere installaties. Deze worden met de verbouwing, die staat gepland voor 2018, meegenomen. Hierbij is uit kostenoverweging ook specifiek naar het geplande onderhoud van de komende jaren gekeken. Het is namelijk goedkoper en efficiënter om dit tegelijk met de geplande verbouwing uit te voeren.